علی جون

تلویزیون چگونه ستاره مذهبی بسازد؟

تلویزیون چگونه ستاره مذهبی بسازد؟

به گزارش علی جون، یک برنامه ساز دینی معارفی با اعتقاد بر این که تلویزیون در قسمت ستاره سازی در این عرصه موفق بوده است، می گوید: در حوزه دینی معارفی ستاره های رو به رشد زیادی داشتیم و صداوسیما در برابر این مورد باز عمل کرده است. این برنامه ساز در عین حال تاکید می کند: بخشی از ستاره سازی در این عرصه سلیقه ای است و تصمیم گیری با مدیران بالادستی تلویزیون است.


سید مجید اکرمی یکی از برنامه سازان حوزه دینی تلویزیون که تهیه کنندگی برنامه های «آیینه خانه»، «علامت» و «کلاس مجردها» را برعهده داشته است، در گفت وگویی با ایسنا شرکت کرد و در رابطه با بحث برندسازی در حوزه دینی معارفی در صداوسیما و این که چرا به ندرت چهره ای مذهبی بعنوان ستاره در تلویزیون معرفی کرده ایم، صحبت کرد.
تهیه کننده برنامه درحال پخش «علامت» ابتدا در پاسخ به این که چرا در حوزه ی برنامه های دینی ـ معارفی به ندرت چهره ای را بعنوان ستاره معرفی کرده ایم؟ این گونه واکنش نشان داد: من موافق این قضیه نیستم. ما افرادی که واقعا ستاره هستند را معرفی کرده ایم. عملاً بخشی از ستاره سازی تصمیم گیری مدیریتی است و برنامه ساز به تنهایی نمی تواند این دفعه را به دوش بکشد؛ چون مسئولیت به وجود می آورد.
این برنامه ساز تصریح کرد: بخش قابل توجهی از ستاره سازی سلیقه ای است؛ یعنی شاید من فکر می کنم می توانیم برای یک فرد آینده سازی نماییم اما مدیر بالادستی ام نپذیرد و گاهی وقت ها به قول شما این گونه بنظر می رسد که شاید ستاره ای وجود نداشته باشد؛ ولی به نظرم با همین وضعیت فعلی هم ما ستاره های رو به رشد زیادی داریم که فقط در چارچوب چند اسم معروف نیستند. اتفاقا رو به رشدهایمان بیشتر از آنچه هست که در قدیم بوده اند. صداوسیما در ستاره سازی موفق بوده و الان رو به رشد عمل می کند.
اکرمی سپس در پاسخ به این پرسش ایسنا که چند چهره که فکر می کنید در حوزه مذهبی دارای شهرت و رو به رشد هستند را نام ببرید؟ اظهار داشت: بعنوان مثال افرادی چون حاج آقا شهاب مرادی و حجت الاسلام قرائتی مگر ستاره نیستند؟ یا آقایان: حسینیان، احمدزاده، نجم الدین شریعتی، مجید یراقبافان، حسن سلطانی، رسالت بوذری و خیلی اسامی دیگر ؛ به نظرم اینها ستاره هستند.
او به بازگشت فرزاد جمشیدی مجری برنامه های سحر به تلویزیون اشاره و افزود: بعنوان مثال می بینیم از بازگشت فرزاد جمشیدی به آنتن تلویزیون اقبال زیادی شده است؛ به نظرم ایشان همه ستاره بودند و هستند.
تهیه کننده «علامت» همینطور در پاسخ به این که فکر می کنید تلویزیون برای حفظ ستاره هایش در حوزه دینی معارفی باید چه کار کند؟ اشاره کرد: اگر تلویزیون کمی جرأت مندی در تغییرات فرمی اش را بیشتر کند، اساسا نتایج بهتری هم می گیرد. بعنوان مثال ما در برنامه «علامت» تمام تلاشمان را کردیم که از فرم گفت وگوی ساده و دونفره خارج شویم. من سال ها برنامه «آیینه خانه» را برای تلویزیون داشتم و زمانی گفت وگوهای دونفره را از برنامه ام جمع کردم که اوایل کرونا بود و ما باید از هم فاصله می گرفتیم؛ ازاین رو گفت و گوهایمان تبدیل به گفت وگوی جمعی شد. حالا هم برنامه های دیگری روی آنتن داریم مثل «محفل» شبکه سه که در فرم دست برده اند و از حالت گفت و گوی دو نفره خارج شده اند و اتفاقا موفق هم هستند و مردم اقبال خوبی نشان داده اند. به نظرم هر چقدر این جرأت مندی بیشتر شود بطور قطع اقبال ها هم بالا می رود؛ چون بحث، بحث نوآوری است.
این تهیه کننده در انتها صحبت هایش در رابطه با فرم محتوایی برنامه «علامت» که این شبها از شبکه دو سیما به روی آنتن می رود هم توضیح داد: فصل اول «علامت» ماه صفر ۱۴۰۱ با مبحث یزید به روی آنتن رفت و فصل دوم هم به مناسبت شهادت امیرالمومنین(ع) به مبحث کوفه پرداخته و مختص شبهای قدر است. این برنامه از شنبه، ۱۹ فروردین شروع شده و تا جمعه، ۲۴ فروردین روی آنتن است. «علامت» کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دو سیماست که هر شب ساعت ۲۲ پخش می شود و در هفت بخش در چارچوب هفت برنامه به مبحث کوفه پرداخته است. فرم برنامه هم بشکلی است که ابتدا با یک مونولوگ شروع می شود و سپس با جوانان و دانشجویان حوزه های مختلف علوم اجتماعی و سیاسی وارد بحث می شویم. در برنامه مجری شخص محوری نداریم و با دانشجویان برنامه را پیش می بریم اما کارشناس اصلی برنامه حجت الاسلام محسن قنبریان است.





1402/01/22
11:34:32
5.0 / 5
408
تگهای خبر: برنامه , برند , تلویزیون , تهیه كننده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳