علی جون

اجرای نمایشی در رادیو نمایش به شیوه تعاملی

اجرای نمایشی در رادیو نمایش به شیوه تعاملی

علی جون: سرپرست نویسندگان نمایش «تخت ترنا» از اجرای این نمایش به شکل تعاملی یا اینتراکتیو در رادیو نمایش آگاهی داد.


به گزارش علی جون به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، پوریا موسوی سرپرست نویسندگان نمایش «تخت ترنا» درباره روش اجرای این نمایش اظهار داشت: نمایش «تخت ترنا» به شکل تعاملی یا اینتراکتیو اجرا می­ شود. در این شیوه­ اجرائی، در هر اپیزود یک پرونده­ تاریخی-جنایی نمایش­نامه ما خواهد بود. نمایش­نامه­ ای که قسمتی از آن قبلا با بازیگران ثابت تمرین و ضبط شده است، بخش مهمی از آن روی آنتن زنده رادیو به این صورت خواهد بود که به یکی از میهمان ها، یکی از شخصیت­ های نمایش­نامه سپرده می شود و او باید به صورت بداهه معماهایی را حل کند تا به نقطه­ پایانی نمایش برسد.
او درباره شکل گیری ایده­ این نمایش اظهار نمود: حدودا اوایل اسفندماه بود که ایده­ اجرای کاری تعاملی از جانب آقای دکتر سوهانی به ما پیشنهاد شد؛ این که کار جدیدی را در حوزه­ درام انجام دهیم. اما این که از گیم پلی استفاده نمائیم و به این شکل از طراحی برسیم حاصل جلسه­ های زیادی بود که با دکتر سوهانی، دکتر مهدی طهماسبی و گروه نویسندگان مان داشتیم. البته می دانم که اهداف بزرگتری برای اجرای نمایش ­های تعاملی در رادیو دیده شده است. به نظرم مهم ترین اتفاق این است که این پیشنهاد از جانب مدیریت مجموعه داده شده و گویا اراده ­ای شکل گرفته تا از فضای تکراری چندساله­ رادیو فاصله بگیریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایش به صورت سریالی است و قسمت ­ها با هم ارتباط دارند؟ اظهار داشت: خیر. هر قسمت یک اپیزود است که پرونده ه­ای مجزا دارد، در هر اپیزود معماها حل شده و به نتیجه می­ رسیم. نکته­ جالب این که هر پرونده را یک نویسنده نوشته است. پرونده ها با هم ارتباطی ندارند اما به لحاظ مفهومی نقاط مشترک هم کم ندارند.
موسوی درباره سبک نوشتاری این کار تاکید کرد: «تخت ترنا» هم تاریخی و هم جنایی است. بیشتر از علاقه باید بگویم دوران مشروطه برایم مهم می باشد، چونکه احساس می کنم عمده مشکلاتی که ما امروزه با آنها دست و پنجه نرم می­ نماییم، ریشه در فقدان هایی دارد که در دوره مشروطه اتفاق افتاده است و برای حل مسائل امروز راهی جز بازگشت به گذشته و بازخوانی فرهنگی ریشه­ های مشروطه نداریم. تصور عمومی جامعه درباره­ خیلی از مسائل دوران قاجار و مشروطه تصور غلطی است. نقاط پنهان و تاریک زیادی از آن دوران هست که با وضعیت حالا ما ارتباط مستقیم دارد.
سرپرست نویسندگان «تخت ترنا » افزود: تمرینات فشرده و زیادی داشتیم. در جلسات تمرین تعدادی از بچه ­­­ها که در آن اپیزود تمرینی نقشی ندارند در نقش میهمان بازی می ­کنند. بسته­ اطلاعاتی در اختیار او قرار می­ دهیم و او بجای میهمان بازی می­ کند. اما اساسا در اجرای برنامه با حضور میهمان اصلی و پاسخ ­های او که برای ما غیر قابل پیش بینی است بخش زیادی بداهه خواهد بود. البته مونولوگ­ ها و صحنه­ های بازسازی شده از یک پرونده را هم داریم که توسط بازیگران اجرا و از پیش ضبط می­ شود و هنگام اجرای برنامه برای میهمان و مخاطبان پخش خواهد شد. بدین سبب میهمان هم صحنه­­ هایی را که قبلا ضبط شده می­ شنود و هم تعدادی بازیگر روبه روی او نشسته اند و با آنها تعامل می­ کند. در تئاتر اینتراکتیو به این شکلی که ما مقرر است در رادیو اجرا نماییم فضای بصری ­ای برای انتقال اتمسفر به بازیگر نداریم. پس ما باید با ساخت صداها و آمبیانس­ ها و... اطلاعات و اتمسفر را بوسیله شنیدن به مخاطبان و مهمانان برنامه منتقل نماییم.
او درباب این که مخاطبان رادیو و برنامه چطور می­ توانند با برنامه تعامل داشته باشند؟ اضافه کرد: در هر قسمت از برنامه، وقتی درام تا گلوگاه انتهایی اختتام داستان پیش می­ رود و در اوج تعلیق قرار دارد، پخش نمایش قطع می­ شود و مخاطبی که از رادیو شنونده­ نمایش بوده، فرصت دارد بوسیله شماره ه­­ایی که اعلام می شود، اختتام داستان را به شکلی که می­ خواهد یا پیش بینی می­ کند، بیان کند.
موسوی اشاره کرد: بازیگران این نمایش تعاملی برخی از از دوستان باسابقه­ رادیو هستند مثل حمیدرضا هدایتی، سوسن مقصودلو، عباس توفیقی، نورالدین جوادیان، امیر فرحان نیا و بسیاری دیگر اما بخش اینتراکت و تعامل با یک تیم ۲۸ نفره است که از یک سال پیش توسط آقای دکتر مهدی طهماسبی برای حضور در رادیو آموزش دیده ­اند. یکی از دلایلی که در این بخش از بازیگران قدیمی­ تر رادیو استفاده نکردیم این بود که از اول اسفند که درگیر این پروژه و انتخاب بازیگر شدیم حدودا همه سر کارهای مختلف بودند و برای انجام این کار به تیمی احتیاج داشتیم که فقط در خدمت این کار باشند چون بخش عمده ای از کار باید بداهه صورت گیرد. ما به بازیگران و گرداننده­ای صحنه بسته­ اطلاعاتی می دهیم ضمن این که خود آنها هم باید از آن شخصیت ها اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند اجرا و تعامل کنند. این ها دلایلی هستند که بازیگرها باید کاملا و تنها در اختیار این کار و قابل ورز دادن هم باشند.
فصل اول «تخت ترنا» در ۴ قسمت ویژه­ پخش در روزهای نوروز است، که پنج­شنبه و جمعه­ هر هفته به صورت زنده از ساعت ۱۹ تا ۲۰ پخش خواهد شد. در این برنامه ایرج نوذری، علی سلیمانی، بهرام ابراهیمی و تعداد دیگری میهمان ویژه نیز حضور خواهند داشت.
این مجموعه رادیویی به تهیه کنندگی محسن جواهری، کارگردانی میرطاهر مظلومی و مهدی طهماسبی، نویسندگی پوریا موسوی، آیدا پالیزگر، اشکان شریعت، المیرا رضایی، مانی مستان، افکتوری محمدرضا قبادی فر، صدابرداری علی حاجی نوروزی، محمدرضا محتشمی، جعفر جودتی، هماهنگی و ارتباطات سهیل مسچی، منیره مازونی، گزارشگری منیره مازونی، گویندگی علیرضا جاویدنیا و با هنرمندی حمیدرضا هدایتی، عباس توفیقی، نورالدین جوادیان، امیر فرحان نیا، عبدالعلی کمالی، سینا نیکوکار، نوشین حسن زاده، سوسن مقصودلو، مهدی بازدار، امیر زمانی فر، حامد سوری، مجید تیزرو، محمدصادق رزاق مهر، رامین اشتیاقی، محمد شکری، فاطمه رضی، حسام زرنوشه، شاهین ملک زاده، فرگام فراهانی، سارا فردوسی، آزاده تیموری، سپیده ولی پور، شقایق فتحی و فریبا قلی بکلو در رادیو نمایش تولید شده است.




منبع:

1399/12/29
13:10:07
0.0 / 5
151
تگهای خبر: آموزش , برنامه , داستان , رادیو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱