علی جون
نگاهی به مشكلات گالری دارها ـ مدیر گالری كاما

مقابل نمایشگاه سلبریتی ها گارد نگیرید

مقابل نمایشگاه سلبریتی ها گارد نگیرید

علی جون: مونا خوش اقبال که مدیریت گالری کاما را بر عهده دارد، ضمن اشاره به این نکته که نباید نسبت به حضور سلبریتی ها در زمینه هنرهای تجسمی گارد گرفت، در عین حال اظهار نمود: «به جای گارد گرفتن، باید انتخاب درستی از بین آنها صورت بگیرد؛ کار خوب مال هرکس که باشد ـ چه سلبریتی و چه غیر سلبریتی ـ باید دیده شود.»


رابطه گالری دار و هنرمند همیشه رابطه ای دو سویه بوده است. هنرمند با به نمایش گذاشتن اثرش در گالری و فروختن آن سودی نصیب گالری دار می کند و از جانب دیگر گالری دار نیز با اختصاص دادن فضای گالری اش به آثار یک هنرمند به دیده شدن آن کمک می نماید.
این رابطه دوطرفه اما همیشه در تعادل نبوده و مواردی از قبیل مشکلات حقوقی و مالی این ارتباط را تاریک کرده اند.
خبرنگار بخش تجسمی ایسنا در ادامه بررسی مشکلات گالری دارها، این دفعه به گفت و گو با مدیر گالری کاما نشسته است تا تعدادی از مشکلات را این دفعه از زبان این مدیر گالری بشنویم.

در دو سال قبل مدام در دادگاه بوده ام
خوش اقبال در ابتدای این گفت و گو با اشاره به این نکته که به سبب شکایت یکی از هنرمندان، در دو سال قبل مدام در دادگاه بوده است، اظهار داشت: «من یک شعبه گالری در لندن داشتم و بعد در تهران. به سبب شرایط تحریم اما ما دیگر نتوانستیم کار نماییم. پروازها کنسل می شدند و دیگر بار سنگین نمی بردند. باتوجه به این شرایط ما باید آثار را برای انتقال یا به قطر می فرستادیم یا دبی که هزینه ها خیلی زیاد می شد. اگر یادتان باشد قیمت پوند نیز ناگهانی افزوده شد. هزینه ها خیلی بالا رفت و ما مدتی کار را متوقف کردیم و تصمیم گرفتیم تا کارهای هنرمندان را بازگردانیم. یکی از هنرمندان وزن کارشان دو تن بود و این وزن خیلی بالا بود.»
این مدیر گالری افزود: «امکان برگرداندن این کار وجود نداشت و شرکت هواپیمایی هم بیشتر از یک میزان وزنی را قبول نمی کرد پس باید تکه تکه برمی گرداندیم. چون کار به مدل نمایشگاهی رفته بود و گمرکی داشت باید با همان شرایطی که رفته بود، برمی گشت. در این شرایط هنرمند گفت قرارداد من تمام شده و کارم را می خواهم. ما شرایط بازگرداندن کار ایشان را نداشتیم و از سویی هنرمند نیز شرایط ما را قبول نکرد و به ما اظهار داشت که باید تاریخی بدهید که کار من چه زمانی می رسد و ما نمی توانستیم این کار را انجام دهیم. ایشان منکر قراردادی که با ما داشت، شد و گفت یا باید کارم را برگردانید و یا باید پول آنرا پرداخت کنید.»

خوش اقبال افزود: «به هر حال این هنرمند از شخص من شکایت خیانت در امانت کردند و در این حین من تلاش می کردم این اثر را برگردانم اما نمی توانستم، چون پس از آن کرونا آمد و یک سال تمام گمرک به سبب کرونا بسته شد. قانون می گوید مالی که دست شماست امانت است، یا باید کار را برگردانید یا باید پولش را بدهید. قانون در این خصوص ملاتفت ندارد و جدی است. قاضی اما من را درک کرد و حکم تعلیقی داد و گفت این تعلیق پس از ۶ ماه بی اثر می شود.»
این مدیر گالری افزود: «هنرمند باردیگر از من شکایت حقوقی کرد و از شانس خوب من در طول این مدت کرونا کمی افت کرد. من مبلغ ۳ برابر اثر ایشان هزینه برگشت اثر را پرداخت کردم و دو سال هزینه وکیل و مشکلات روحی و جسمی را پرداخت کردم، فقط به جهت اینکه هنرمند نخواست با من کنار بیاید؛ این یکی و از با اهمیت ترین مشکلات من بوده است.»

چطور کار یک میلیاردی را بدون سند می خرید؟
این مدیر گالری در ادامه گفت و گو در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مهم ترین مشکل پیش روی شما بعنوان یک گالری دار چیست، این چنین پاسخ داد: «از نظر من یکی از مهم ترین مشکلات، بدون نظارت فروخته شدن آثار هنری است که در هیچ کجای دنیا این مساله وجود ندارد؛ برای مثال در لندن شما موظف هستید وقتی از گالری خرید می کنید، مثل زمانی که خانه یا ماشین خریداری می کنید، سند بزنید. چیزی که خریداری نموده اید باید قانونی باشد. باید از گالری و جایی که ثبت شده خریداری کنید و برگه خرید داشته باشید، در غیر این صورت کار خریداری شده هیچ ارزشی ندارد اما در اینجا گالری دار کار می کند، هنرمند را معرفی می کند اما در نهایت دلال اثر را خریداری نموده و درصد گالری حذف می شود. آیا هیچ قانونی وجود ندارد که اصلا سند این کار کجاست؟ چطور کار یک میلیاردی را بدون سند می خرید؟»

آرتیست باید برای شروع کارش هزینه کند
خوش اقبال با اشاره به این نکته که هر هنرمندی باید در ابتدا برای کارش هزینه کند، اشاره کرد: «برای مثال شما وقتی می خواهید یک بیزینس جدید راه اندازی کنید باید تبلیغات کنید و این، قانونِ بیزینس است. وقتی که آرت در دایره فروش و اقتصاد قرار می گیرد، تبدیل به کالا می شود و ما نمی توانیم منکر این شویم. کالا یعنی چه؟ کالا یعنی باید برایش هزینه کنید تا دیده شود. آرتیست شناخته شده که نیازی به تبلیغ ندارد. او سال ها هزینه هایش را کرده و نمی توان این دو را در یک کفه ترازو قرار داد.»
این مدیر گالری که عقیده دارد یک آرتیست نوپا برای دیده شدن باید هزینه کند، افزود: «الان دنیا، دنیای ارتباطات است و این ارتباط هزینه نیاز دارد. هنرمندان باید هزینه کنند تا اثرشان در پیج های فالووردار دیده شود.
منِ گالری دار دارم جا در اختیار می گذارم، پذیرایی می کنم، خبرگزاری ها را نیز پوشش می دهم پس آرتیست هم باید یاد بگیرد برای کارش هزینه کند. از وقتی کرونا شده تا جایی که از دستم برآمده، خودم اسپانسر هنرمندان شده ام اما این اتفاق تا جایی که امکان داشته باشد می افتد و باید به ما ثابت شود که هنرمند بنیه مالی قوی ای ندارد.»

خوش اقبال ضمن اشاره به این نکته که هنرمند باید خودش را به حدی برساند که نمایشگاه برگزار کند، افزود: «هرچیزی را که نباید به دیوار بزنید. آرتیست نوپا باید کارش خوب باشد و فروش داشته باشد، مگر من دیوانه هستم که بدانم آرتیست نوپایی کارش خوب است و فروش خوبی نیز دارد اما از او حمایت نکنم؟ آرتیست اگر خوب باشد، همه حاضرند حمایتش کنند چون بازگشت مالی دارد. بقیه هم خوب کار کنند تا بتوانند از این حمایت بهره مند شوند. نوپای خوب را همه حمایت می کنند وقتی هم نوپا باشید هم مدعی، برای چه باید این اتفاق بیافتد؟»

کار خوب افراد باید دیده شود؛ چه سلبریتی چه غیرسلبریتی
مدیر گالری کاما که یکی از شروع کنندگان جریان برگزاری نمایشگاه از آثار سلبریتی ها شمرده می شود، درباره حضور آنان در زمینه هنرهای تجسمی این چنین اظهار نمود: «این جریان مانیفستی دارد که من شروعش کردم. چنانچه اگر یک نفر در شاخه ای سلبریتی می شود، دلیلی نمی گردد در شاخه های دیگر آدم فعالی نباشد. هنرمند آستانه فعالیتش بالاست و به همه چیزهای اطرافش حساس است.»
وی افزود: «هنرمند زمانی که در شاخه ای ستاره می شود، وجوه دیگرش دیده نمی شود؛ برای مثال پارسا پیروزفر فوق لیسانس نقاشی از دانشگاه تهران دارد و فوق العاده نقاش خوبی است، اما انقدر در نمایش و سینما ستاره شده که اصلا خیلی ها نمی دانند ایشان نقاش هستند. اصلا نباید نسبت به حضور سلبریتی ها در هنرهای تجسمی گارد گرفت، بلکه باید انتخاب درستی از بین آنان صورت بگیرد. کار خوب باید دیده شود. برای چه کار خوب نباید دیده شود؟! کار خوب مال هرکس که باشد ـ چه سلبریتی چه غیرسلبریتی ـ باید دیده شود.»




1400/09/21
14:25:18
5.0 / 5
436
تگهای خبر: اثر , سینما , فعالیت , نقاشی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
لینک دوستان علی جون