مسئله ای مهم درباره درگذشت آزاده نامداری
به گزارش علی جون انتشار اخبار و گزارش های مرگ و میر افرادِ شناس، وقتی دریچه و احتمالی جدید مانند خودکشی را هم پیش روی رسانه قرار می دهد، همواره از چالش برانگیزترین تصمیمات در دروازه بانی خبر محسوب می شود؛ رسانه ها از یک سو باید متعهد به بیان حقیقت باشند و از دیگر سو باید سلامت روانی جامعه و احترام به حریم شخصی افراد را در نظر بگیرند؛ خط مرزی باریکی که برخی رسانه ها، سهوی یا عمدی از آن عبور می کنند.
به گزارش علی جون به نقل از ایسنا، شاید در ظاهر این گونه به نظر برسد که پنهان کردن عمدی خبر خودکشی افراد و پرهیز از اعلام جزئیات آن، با رسالت های رسانه ای در تضاد است؛ اما به باور بعضی از کارشناسان رسانه و علوم اجتماعی، انتشار اخبار خودکشی، بخصوص وقتی به افراد مشهور نسبت داده می شود، می تواند به صورت غیرمستقیم و ناخودآگاه اثرات تشویقی داشته باشد.
این درحالی است که شرح علت فوت افرادِ شناس، یکی از این مواردی است که در سالهای اخیر خیلی از رسانه ها را در دام انداخته است. نمونه اخیر این رویکرد را میتوان در انتشار خبر درگذشت آزاده نامداری، مجری سابق تلویزیون از جانب برخی رسانه ها مشاهده کرد. مدت کمی از اعلام خبر درگذشت این مجری سابق تلویزیون نگذشته بود که بعضی از رسانه ها با قاطعیت و بدون ذکر منبع مشخص، اعلام نمودند که نامداری خودکشی کرده است!
حال فارغ از اینکه نهادهای رسمی توضیح در این حوزه را منوط به تحقیقات بیشتر دانسته اند و هنوز به صورت قطعی در این حوزه اظهار نظر نشده است، این پرسش مطرح می شود که حتی در صورت تایید علت فوت به علت خودکشی، آیا اعلام خبر خودکشی اشخاص از جانب رسانه ها، حرفه ای و اخلاقی است؟ و اینکه آیا انتشار چنین اخبار مصداق ورود به حریم شخصی افراد محسوب نمی شود؟
سیدمهدی حسن زاده، روان پزشک و فلوشیپ جلوگیری از خودکشی پیش تر در گفت وگویی با ایسنا درباره نحوه انتشار اخبار خودکشی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی تاکید کرده بود که «خودکشی پدیده ای مسری، واگیردار و تقلیدی است بنابراین سفارش می شود از پر و بال دادن و قهرمان سازی افرادی که خودکشی می کنند پرهیز شود. بر مبنای مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت، به ازای هر مورد خودکشی که منجر به مرگ می شود، حداقل ۱۰۰ نفر از اطرافیان (بازماندگان خودکشی) او درگیر هستند، این درحالیست که در خیلی از مواقع میتوان با هزینه های خیلی کم از این پدیده پیشگیری کرد، به صورتی که یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از وقوع این پدیده، اطلاع رسانی با کیفیت از راه رسانه ها و برنامه های آموزشی به حساب می آید.»
از سوی دیگر علی اکبر قاضی زاده، روزنامه نگار پیشکسوت و استاد علوم ارتباطات هم بر این باور است که احترام به حریم شخصی افراد در رسانه های رسمی بسیار حائز اهمیت می باشد.
این روزنامه نگار پیش تر و در همان دوره ای که تصاویر شخصی آزاده نامداری منتشر و آینده حرفه ای او را به صورت کلی تحت تأثیر قرار داد، اظهار کرده بود که «بر کسی پوشیده نیست که رسانه ها به صورت کلی و رسانه های داخلی به صورت خاص باید حریم خصوصی مردم را رعایت نمایند و به شکلی نگهدارنده زندگی خصوصی مردم باشند.»
منبع: alijoon.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون