علی جون
گزارش علی جون؛

از شعار تهران شهری برای همه تا مناسب سازی نصفه برای معلولین!

از شعار تهران شهری برای همه تا مناسب سازی نصفه برای معلولین!

به گزارش علی جون بر مبنای قانون فضاهای شهری باید جهت استفاده معلولین و سالمندان مناسب سازی شود و باوجود انجام اقدامات متعدد، هنوز تا مناسب شدن فضای شهری و رعایت عدالت اجتماعی فاصله بسیاری داریم.



خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ ساناز باقری راد: نگاهش خیره به چراغ چشمک زن چهارراه مانده است. چراغ سبز می شود و قرمز باردیگر سبز می شود اما همچنان نگاه منتظرش را برنمی دارد. تا این که لابلای تغییر رنگ چراغ ها و رفت و آمد ماشین ها، با کمک یکی از عابرین از خیابان عبور می کند. اما دقایقی بعد مستاصل تر از قبل، برای ورود به مترو و پشت سر گذاشتن غولی به نام پله برقی باز هم درحال انتظار کشیدن است. این بخش کوچکی از زندگی روزمره افراد توان یاب در جامعه است. زندگی کسانی که به سبب شرایط خاص خود ازجمله معلولیت، نابینایی، سالمندی و غیره همواره برای سپری کردن زندگی عادی خود در جامعه، با دشواری های خاصی روبرو هستند.
دشواری هایی که در عین سادگی می تواند ساعت ها زمان افراد توان یاب را بگیرد و آنها را به دردسر اندازد. از عبور و مرور در خیابان ها گرفته تا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، استفاده از پارک ها، مراکز تفریحی و گردشگری، ورود به ساختمان ها و هزاران عملکرد و اتفاق دیگر در سطح شهر می تواند برای توان یابان دردسر ساز باشد.
علت آن هم عدم مناسب بودن خیلی از معابر و نقاط جهت استفاده این افراد است. در واقع مبحث مناسب سازی شهرها جهت استفاده معلولین، سالمندان و غیره طی سالهای قبل بارها مطرح و اقداماتی هم دراین زمینه انجام شده است با این وجود هنوز حتی شهر تهران پایتخت کشورمان هم به شهری ایمن و مناسب برای توان یابان تبدیل نشده است.
علیرغم اجرای طرح های مختلف در چارچوب پروژه های مناسب سازی شهری ازجمله نصب آسانسور برای شماری از ایستگاه های مترو، نصب بالاروهای استاندارد در بعضی مراکز و ساختمان های خدماتی، نصب پل های قابل استفاده برای معلولین در شماری از وسایل حمل و نقل عمومی و دیگر طرح های ریز و درشت اما هنوز هم نمی توان شهرها را جهت استفاده توان یابان مناسب دانست.
در واقع هنوز خیلی از نقاط شهرها احتیاج به مناسب سازی داشته و برای توان یابان استاندارد و قابل استفاده نیست این در حالیست که حداقل شهر تهران که مدت هاست شعار «تهران شهری برای همه» را به دوش می کشد، باید جهت استفاده همه گروه ها ازجمله سالمندان، کودکان، جانبازان و به صورت کلی توان یابان مناسب سازی شود تا این افراد حداقل جهت استفاده عادی و انجام امور روزانه خود گرفتار مشکل نشوند.
قانون برای پشتیبانی از معلولین چه می گوید!
طبق قانون برنامه پنج ساله توسعه، باید هر سال ۱۰ درصد از فضاهای شهری برای معلولان مناسب سازی شود. ماده ۲ قانون جامع پشتیبانی از معلولان مصوب سال ۸۳ هم نسبت به مناسب سازی فضاهای عمومی و ادارات تاکید کرده و تشکیل ستاد مناسب سازی فضاهای شهری را به ریاست استانداران و دبیری سازمان بهزیستی هر شهر قرار داده است.
بر اساس طرح پشتیبانی از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب سال ۹۶ شورای اسلامی شهر تهران هم وظایف شهرداری ها در مناسب سازی معابر اعلام شده است.
بر این اساس، «شهرداری مکلف است در انجام پروژه های عمرانی و شهرسازی تمهیدات لازم را برای بهبود امکان حضور افراد دارای معلولیت در سطح شهر همچون آماده سازی و مناسب سازی معابر عمومی، تفرجگاه ها، بوستان ها، فضاهای اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، نصب نشانه ها و علایم فیزیکی لازم با اولویت میادین و معابر اصلی و نزدیک به تقاطع ها، تجهیز چراغ های راهنمایی معابر به علایم صوتی و هم برجسته نمودن سطح پیاده روهای نزدیک به تقاطع ها جهت استفاده نابینایان و انجام تمهیدات لازم در توقفگاه های عمومی با هدف در نظر گرفتن محل های ویژه برای توقف وسایل نقلیه افراد دارای معلولیت پیشبینی نماید.»
در همین راستا شهرداری موظف است برای اجرای عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی گروههای توان یاب در تمامی پروژه های خود اصول مناسب سازی را در نظر بگیرد.
هنوز تا نقطه مطلوب مناسب سازی شهری فاصله داریم
در همین خصوص جعفر تشکری هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مناسب سازی شهر برای گروههای توان خواه اظهار داشت: مناسب سازی فضای شهری برای گروههای توان یاب ازجمله سالمندان، معلولین، نابینایان، کودکان و غیره مهم ترین محور برنامه های ما است.
وی اضافه کرد: چون که یک فرد توان یاب باید بتواند مثل یک شهروند عادی در شهر تردد کند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نماید.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اضافه کرد: برای این منظور اقداماتی همچون مناسب سازی پیاده روها، نصب آسانسور در ایستگاه های مترو و غیره انجام شده اما هنوز تا رسیدن به یک شهر ایمن برای توان یابان فاصله بسیاری داریم. آنچه که بعنوان ضروری ترین کار در این حوزه می باشد، باید در دو محور اصلی یعنی مناسب سازی معابر شهری و مناسب سازی وسایل حمل و نقل عمومی کار ویژه ای انجام دهیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر عنوان کرد: در گذشته هم در لایحه ای با مبحث بلیط الکترونیک برای توانیابان، جانبازان و سالمندان مجموعه ای از خدمات تخفیف دار در نظر گرفته شده بود. بعلاوه تسهیلات دیگری همچون استفاده از خدمات تفریحی و فرهنگی هم در نظر گرفته شده بود که هنوز هم ادامه دارد.
تشکری در پاسخ به این پرسش که چند درصد از وسایل حمل و نقل عمومی جهت استفاده گروههای توان یاب مناسب می باشد، اظهار داشت: به صورت درصدی نمی توان گفت اما تمامی اتوبوس های تندرو دارای امکان نصب پل برای سوار و پیاده شدن ویلچر هستند و به صورت کلی اتوبوس های تندرو جهت استفاده سالمندان و کودکان مناسب سازی شده اند.
وی با اشاره بر مناسب سازی مترو هم اضافه کرد: نصب آسانسور و نصب خطوط ویژه نابینایان در عمده ایستگاه ها اجرا شده است اما هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله داریم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اظهار داشت: بخصوص نمی توان اظهار داشت که ۶۰ یا ۷۰ درصد ایستگاه ها مناسب سازی شده و کافی است چون که شاید فرد توان یاب بخواهد از همان ایستگاه های مناسب سازی نشده استفاده نماید و نمی توان اظهار داشت که تنها از همان چند ایستگاه مناسب سازی شده استفاده کنند.
برنامه های شورای ششم برای مناسب سازی معابر
تشکری با تاکید بر این که این مساله همچنان در اولویت کاری ما خواهد بود، بیان کرد: در گذشته هم جلساتی را با این گروه ها داشتیم هم اکنون هم در کمیسیون عمران و حمل و نقل یک کارگروه ویژه توان یابان را گذاشتیم تا با مشارکت خودشان اولویت ها مشخص شود و مسیرها و وسایل پر کاربرد آنها در دست اقدام قرار گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقرر است شیوه جدید تری برای مناسب سازی معابر در نظر گرفته شود یا خیر اظهار داشت: یکی از عناوینی که از راه کمیسیون عمران پیگیری خواهیم کرد، ضرورت کارگذاری رمپ ورود افراد دارای معلولیت در تمامی اتوبوس ها است که در خریدها و سفارشات آتی الزامی خواهیم کرد بزودی هم مصوبه ای در مبحث توان یابان ابلاغ خواهیم کرد.
وی اشاره کرد: بعلاوه طرح دیگر هم مجهز کردن تمامی ایستگاه های مترو به آسانسور است که آنرا به صورت الزامی خواهیم کرد.
تشکری تصریح کرد: در گذشته هم مناسب سازی وجود داشت و باید استمرار داشته باشد. اما امکان دارد تا آن زمان که پیاده روها، معابر و پل ها مناسب سازی شوند و شهر به طورکامل برای گروههای توان یاب ایمن شود، چندین سال طول بکشد.
پارک ها در انتظار مناسب سازی و حضور معلولین
به علاوه مهدی بابایی عضو کمیسیون خدمات شهری هم در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره میزان مناسب سازی شهر تهران برای گروههای توانی یاب اظهار داشت: هم اکنون زیرساخت هایی را در برخی از پارک ها جهت استفاده معلولین و سالمندان آماده کرده ایم و درحال استفاده هستند. البته این اعداد و ارقام با نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد و از بارمان پارک ها می خواهیم زیر ساخت این پارک ها را تسریع کنند چون که تعداد پارک های مناسب سازی شده مورد قبول نیست و باید اقدام ویژه تری صورت گیرد.
وی اضافه کرد: البته مناسب سازی پارک ها بیشتر با هدف استفاده معلولین و گروههای توان خواه بود چونکه پارک های فعلی قابلیت استفاده برای سالمندان را دارد.
بابایی در پاسخ به این پرسش که آیا در این دوره طرحی برای مناسب سازی شهر برای گروههای توان خواه وجود دارد یا خیر اظهار داشت: در چارچوب اصلاحیه برنامه ۵ ساله سوم و چهارم، تسریع می نماییم که در تمامی پارک های درحال ساخت، اصول و قواعد لازم برای مناسب سازی فصاهای سبز برای گروههای توان خواه صورت گیرد.
با توجه به قول های اعضای شورای شهر که حکایت از اهمیت این دوره مدیریت شهری به گروههای توان یاب دارد، امید است که در آینده نزدیک شاهد ورود طرح های حمایتی از این گروه ها به شورا و همینطور اقدام اجرایی در امتداد مناسب سازی شهر باشیم.
البته طی روزهای گذشته هم ۱۱۰ دستگاه اتوبوس درون شهری هم با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران رونمایی گردید که تمامی این اتوبوس ها شامل رمپ های قابل استفاده برای تردد معلولین و افراد دارای ویلچر بود و اصول مناسب سازی هم در این ناوگان عمومی رعایت شده بود.
با این حال لازم است تا مدیریت شهری دوره ششم در طول دوران خدمت خود بتواند تهران را حقیقتاً به شهری برای همه اقشار تبدیل کند تا گروههای مختلف بخصوص سالمندان و معلولین زندگی آسان تری را در سطح شهر سپری کنند و شاهد احقاق حقوق شهروندی همه اقشار هم باشیم.

1400/08/24
15:18:38
5.0 / 5
607
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳