علی جون
گفت وگو با فلورا سام

داوری مسابقه استعدادیابی سرود و گله از حذفیاتی درباره ی سرود ای ایران

داوری مسابقه استعدادیابی سرود و گله از حذفیاتی درباره ی سرود ای ایران

علی جون: فلورا سام، بازیگر و کارگردان تلویزیون که مدتی است داوری مسابقه «همآهنگ» را بر عهده دارد، انگیزه اصلی خود برای حضور در این برنامه را بیان کرد و در عین حال از ممیزی صحبت هایش در حوزه ایجاد سرود «ای ایران» که در قسمتی از برنامه اتفاق افتاد، ابراز گله مندی کرد.


سام در گفت وگویی با ایسنا ابتدا با ارائه ی توضیحاتی درباره ی تجربه حضورش در برنامه «همآهنگ» اظهار داشت: با توجه به این که «همآهنگ» مربوط به قشر سنی کودک و نوجوان است و من به شخصه علاقه خاصی به این طیف سنی دارم و به سرعت جذب آنها می شوم، در نتیجه پیشنهاد همکاری با برنامه ای که برای آنها باشد را در صورت امکان رد نمی کنم؛ ضمن این که گروه سازنده «همآهنگ» تصمیم گرفت به خاطر این طیف به مناطق مختلف ایران کیلومترها سفر کند و دسته هایی از نوجوانان را که در حوزه سرود و همخوانی فعالیت می نمایند، پیدا کند و اجازه دیده شدن به آنها بدهد، برایم جذاب بود و همین دلیل مهمی برای حضورم در این برنامه شد.





چطور شد داوری «همآهنگ» را پذیرفتید؟
داور مسابقه «همآهنگ» سپس در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک بازیگر چگونه برای داوری برنامه ای که مربوط به شعر و سرود است انتخاب شدید؟ اظهار داشت: این سوالی بود که برای خود من نیز در همان ابتدا ایجاد شد؛ هرچند که من با موسیقی بیگانه نیستم و چیزهایی در این زمینه آموخته ام اما کارشناس موسیقی نیستم. همان زمان به من اعلام گردید که اغلب این گروههای سرود مقرر است قطعات را به شکل نمایشی اجرا کنند و شاهد یک کار نمایشی در کنار همخوانی گروه ها باشیم. حتی آیتم هایی که برای امتیازدهی در برگه های داوری من در نظر گرفته بودند با آیتم های بخش های موسیقایی مربوط به دیگر داوران متفاوت بود اما در عمل اجراهای نمایشی اتفاق نیفتاد و یکی از با اهمیت ترین دلیلهای حضورم در این برنامه که پیش تر قول آن داده شده بود، اجرائی نشد.
سام در ادامه یادآوری کرد: ضبط این برنامه از تیرماه سال قبل شروع شد و با وقفه ای در روزهای محرم باردیگر ادامه پیدا کرد. فشردگی و زحماتی که کل گروه در طول این زمان متحمل شد قابل تأمل است ولی چه بسا با برنامه ریزی متفاوت تری می شد میزان قابل توجهی از بار این سختی ها را کاهش داد. برای مثال به مانند سایر تلنت شوها گروه ها را از شهرهای دیگر به تهران دعوت کرد یا پیش از ضبط برنامه با برخی گروه ها که ضعیف تر بودند، تمرین می شد یا حداقل گروه ها غربال می شدند تا سطح کیفی کل برنامه حفظ می شد و قسمتی از وقت و انرژی گروه صرف بازدهی بیشتر برنامه می شد.

ممیزی عجیبی که به شعور مخاطب بی احترامی کرد
وی در عین حال با تکیه بر این مساله که در تلویزیون و برنامه های تلویزیونی احترام به مخاطب و سلیقه ها باید در اولویت باشد، چنین بیان کرد: هنوز پس از ۲۰ سال وقتی سریال «همسایه ها» از شبکه آی فیلم باز پخش می شود، صفحه پیام های من در شبکه مجازی پر می شود از پیام مخاطبان و این نشان میدهد این سریال آنقدر خوب تولید شده و تأثیرگذار بوده که همچنان طرفداران خاصی دارد.
فلورا سام سپس به سانسور صحبت هایش در قسمتی از برنامه که مربوط به سبب ایجاد سرود معروف «ای ایران» می شد اشاره نمود و توضیح داد: من در «همآهنگ» به تاریخچه سرود ماندگار «ای ایران» که توسط گروه سرود دختران در شهر زاهدان خوانده شد، اشاره کردم و اتفاقا مورد توجه حاضران قرار گرفت و اصل سرود برای میهمانان پخش گردید و همه با آن همسرایی کردند. این اتفاق به عنوان یکی از اتفاقات خوب فصل اول ثبت گردید اما هنگام پخش کل صحبت های من درباره ی دلیل ایجاد شعر این آ آهنگ توسط حسین گل گلاب و آهنگسازی آن توسط روح اله خالقی و خوانندگی آن توسط استاد غلامحسین بنان، حذف شد. این ممیزی عجیب، خیلی چیزها حتی احترام به مخاطب را زیر سوال می برد. اگر صحبت درباره ی «ای ایران» اشکال دارد، پس چرا از رادیو و تلویزیون بارها پخش می شود؟ یا مگر خالقان این اثر مشکلی داشته اند که نباید نام شان برده شود؟
این کارگردان و نویسنده در ادامه اظهار داشت: به اعتقاد من حذف بی خود صحبتی که مربوط به تاریخ موسیقی ایران بوده نوعی بی احترامی است و چه بسا همین موارد باعث شده تا روز به روز مخاطب تلویزیون کم شود و برعکس همین مخاطب جذب سریال ها و تلنت شوهای نمایش خانگی شود. چگونه است که بینندگان شبکه خانگی اجازه دارند سریال ها و تلنت شوهایی را که با دست باز ساخته و اجرا می شوند را تماشا کنند ولی در تلویزیون این اجازه را ندارند؟ یا چگونه است که اجرای موفق گروه کانون پرورشی دختران کرمان از شبکه افق اجازه پخش دارد ولی از شبکه نسیم پخش نمی شود؟ گروهی که اتفاقا جزو بهترین اجراهای فصل یک «هماهنگ» بود و با سبکی متفاوت اجرا شد و به لحاظ بهره گیری از حرکات نمایشی، جزو گروههای مورد علاقه من نیز بود.





«همآهنگ» باید از شبکه های دو یا امید پخش می شد
سام سپس با اشاره به این که پخش «هماهنگ» در شبکه مربوط به نوجوانان، می توانست بیشتر مورد توجه قرار بگیرد هم توضیح داد: بر خلاف عوامل گروه که تمایل به پخش مسابقه از شبکه نسیم علاوه بر شبکه افق داشتند، من به شخصه معتقد بودم پخش این برنامه به سبب متعلق بودن به گروه سنی کودک و نوجوان باید در شبکه های مربوط به این گروه سنی مثل شبکه دو یا امید پخش شود تا بتواند مخاطب خاص خودرا جذب نماید. شبکه نسیم که سال ها برنامه های پرمخاطبی چون «خندوانه»، «دورهمی«، «کودک شو» را داشته و توقع مخاطب آن بالا رفته است به سختی می تواند مخاطب خاصی را برای این برنامه آن هم در ساعت ۲۳ جذب نماید.

«همآهنگ» خالی از اشکال نبود
کارگردان سریال های «مرضیه» و «ما فرشته نیستیم» همین طور درباره ی بخش های مختلف «هماهنگ» و کیفیت کلی برنامه اشاره کرد: این برنامه به سبب نخستین تجربه در عرصه سرود و همخوانی باوجود زحماتی که کشیده شد خالی از اشکال نبود. هدفمند نبودن بخش های مختلف برنامه همچون کیفیت حضور داور در شهرهای مختلف از آن جمله بود. اگر در این بخش داور به مشکلی از مشکلات آن شهر می پرداخت، نتیجه ای بهتر بدست می آمد.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال در دزفول به وجود ویرانه های جنگ و عدم آبادانی کلی شهر پس از این همه سال اشاره می کرد یا بطورمثال وقتی به مناطق محرومی چون خوزستان رفتیم در امتداد محرومیت زدایی از آن شهر با کمک نهاد، ارگان یا خیریه ای، کلنگ راه اندازی مدرسه ای زده می شد. یا اگر بک استیج ها در خدمت ریتم کلی کار بود و با حضور در جمع شرکت کنندگان مسابقه از سختی هایی که دانش آموزان برای حضور در «هماهنگ» کشیده اند می شنیدیم، جذابیت این بخش ها بیشتر می شد. عدم وجود هدفمندی در این بخش ها به ریتم کلی کار ضربه زده و گاه مخاطب را گنگ کرده است.





احترام خاصی برای کودکان و نوجوانان قائلم
سام در بخش دیگر از صحبت هایش درباره ی تعامل با دانش آموزان و نوجوانان در این برنامه هم بیان کرد: باتوجه به فرصت کمی که پس از رسیدن به هر شهر داشتیم، داور در شهر از فرودگاه مستقیم برای ضبط آن بخش می رفت و سه داور دیگر پس از تست لباس و گریم بلافاصله برای ضبط آماده می شدند، در نتیجه فرصت چندانی برای تعامل با بچه های هر شهر یا حتی گروههای شرکت کننده وجود نداشت ولی با همه این خستگی ها از هر آن چه داشتیم بهره گرفتیم تا ضمن حفظ روحیه بچه ها برنامه را پیش ببریم؛ چونکه کار با بچه ها متفاوت تر از کار با بزرگ ترهاست. خود من باتوجه به علاقه ای که به فضای کار با کودکان و نوجوانان دارم و احترام خاصی برای این طیف قائل هستم، هرکاری که از دستم برمی آمد انجام دادم.

در داوری هوای دختران را بیشتر داشتم
داور مسابقه «همآهنگ» اظهار داشت: من اهتمام کردم در داوری ها هوای دختران را داشته باشم چون اجرای سرود و همخوانی دختران محدودیت هایی دارد که رقابت را برایشان مشکل تر می کند. استفاده از تک خوان در گروه پسران جذابیت اجرای آنها را چند برابر می کرد و یا ریتم در گروههای دختران باید با ملاحظاتی همراه می شد که همه این ها دلیل جذابیت کمتر اجرای تیم دختران در قیاس با گروه پسران بود، همین مسأله سبب شد تا بیشتر هوای دختران را داشته باشم. خوشبختانه یکی از گروه هایی که خیلی کارشان را دوست داشتم از بین همین دختران بود.
این بازیگر همین طور با اشاره به این که در مرحله نهایی «همآهنگ» حضور ندارد، چنین اظهار داشت: از بین داوران مرحله مقدماتی تنها آقای ارجمند در مرحله نهایی حضور دارند. امیدواریم فصل دوم کاستی های سری اول را نداشته باشد؛ ضمن این که در فصل دوم برخلاف فصل اول که حدود ۱۰۸ گروه حضور داشتند، ۱۸ تا ۲۰ گروه شرکت می کنند، فضای ضبط در استودیو است و مسائلی چون گرما، سرما، ورزش باد و مانند آن وجود ندارد و تمرکز گروه ها و کیفیت صدای آنها بهتر است که همگی اینها در اجرای هر گروه تأثیر مثبتی بر جای می گذارد.

باز هم برای نوجوانان کار می کنید؟
فلورا سام در آخر در پاسخ به این پرسش که باتوجه به تجربه به دست آمده، کار برای نوجوانان را ادامه خواهید داد؟ اظهار داشت: هرچند که علاقه به کودکان و نوجوانان همیشه در من وجود خواهد داشت اما پیش از آن شناخت گروه تهیه و تولید مهمتر است؛ چونکه شاید بتوان بسیاری از سختی ها را تحمل کرد و با برخی کمبودها کنار آمد اما هر گاه تیم سازنده ضعف داشته باشد، در کل ماجرا تأثیر نامطلوبی بر جا می گذارد. من قبل از این در برنامه «محاکات» شبکه دو به عنوان کارشناس حضور داشتم با این تفاوت که با عوامل آن برنامه از قبل آشنا بودم. در «هماهنگ» ریسک عدم شناخت عوامل را تنها به سبب حضور نوجوانان و متعلق بودن برنامه به این قشر، پذیرفتم.
به گزارش علی جون به نقل از ایسنا، مسابقه تلویزیونی «همآهنگ» مدتی است با موضوع استعدادیابی گروههای سرود روی آنتن شبکه نسیم و افق می رود. این برنامه محصول موسسه مآوا وابسته به سازمان اوج است که در مرحله مقدماتی به شهرهای مختلف رفته و فرصتی برای نوجوان ها برای بروز توانایی خود فراهم نموده است. فلورا سام، عباس غزالی، اشکان کمانگری و امیریل ارجمند داوران این مسابقه هستند.




منبع:

1402/03/01
13:44:24
5.0 / 5
332
تگهای خبر: اثر , بازی , برنامه , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳