سفارش های سیما فردوسی به تلویزیون و نمایش خانگی
به گزارش علی جون، سیما فردوسی با عرضه سفارش هایی به صداوسیما و همینطور شبکه نمایش خانگی، بر ایرانیزه کردن تولیدات، جلب اعتماد مردم و همینطور برگزاری میزگردهای صدمه شناسانه پس از پخش سریال ها تاکید نمود.
سیما فردوسی ـ روانشناس فعال حوزه اجتماعی ـ در رابطه با عملکرد تلویزیون در تولید و پخش محتوای نمایشی به ایسنا اظهار داشت: تلویزیون صرفاً جنبه سرگرمی ندارد بلکه جنبه آموزشی هم دارد و یک منبع موثق آموزشی برای مردم است. وقتی صداوسیما به علت مسائل مالی و یا علل دیگر، کم کاری دارد و ضعیف عمل می کند، تولیدات نمایش خانگی افزوده می شود تا احساس نیاز جامعه به محتواهای نمایشی، تامین گردد.
وی ضمن اشاره به تأثیر محتواهای نمایش خانگی در فرهنگ عمومی جامعه، اظهار داشت: نمایش خانگی برای مردم، سرگرم کننده و آموزنده است ولی فعالان این حوزه باید توجه داشته باشند که این آموزش ها از نظر مردم شناسی و فرهنگ شناسی، کارشناسی شده باشد. تطابق محتواهای نمایش خانگی با فرهنگ ایرانی، تأثیر مثبتی دارد چونکه مردم رغبت و گرایش زیادی به تماشای این سریال ها دارند.
لزوم میزگرد صدمه شناسانه پس از پخش سریال ها
این روانشناس فعال اجتماعی تصریح کرد: از نگاه اجتماعی بهتر است عوامل سریال ها بعد از به پایان رسیدن کار، یک میزگرد صدمه شناسانه برگزار کنند و در مورد پیام های این سریال برای مخاطبان صحبت کنند. بعضی از سریال ها حرف های زیادی برای گفتن دارند و نکاتی در آنهاست که اثر بخشی قابل توجهی در جامعه دارد و لازم است که روی آنها کار شود.
تلویزیون اعتمادسازی کند
فردوسی ضمن انتقاد از کم کاری صداوسیما، رسیدگی به مشکلات رسانه ملی را لازم و فوری دانست و اضافه کرد: رسانه ملی باید مشکلاتش را بررسی و حل کند؛ چون که اگر این کار انجام نشود، نقش تلویزیون در جامعه، کمرنگ و کمرنگ تر می شود.
وی در همین زمینه اضافه کرد: در شرایط فعلی، تلویزیون به تعداد انگشت شماری سریال جدید پخش می کند و بقیه محتواها تکراری و قدیمی است در صورتیکه مردم خواستار محتواهای جدید با اطلاعات به روز هستند. در جامعه فعلی خیلی از مردم مخاطب تلویزیون نیستند و برنامه های نمایش خانگی یا شبکه های ماهواره ای را دنبال می کنند. اگر رسانه ملی به همین روال ادامه بدهد، مردم تلویزیون را فراموش می کنند. این مساله باید زنگ هشداری برای مدیران تلویزیون باشد که اعتمادسازی کنند و توجه و نظر مردم را باردیگر سمت تلویزیون برگردانند.
این روانشناس اجتماعی، به روز نبودن تلویزیون و وجود محدودیت ها در محتواهای این رسانه را یک عامل بازدارنده دانست و تشریح کرد: وجود محدودیت های بسیار در سریال های تلویزیون، تمایل مردم را به دنبال کردن آن کم می کند. کارشناس ها باید این محدودیت ها را بررسی نمایند و ضمن رعایت اصول فرهنگی، در حدی که مردم پسند باشد آنها را تغییر دهند. اگر نمایش خانگی در این حوزه بهتر عمل کرده و تمایل مردم به تماشای محتواهای آن بیشتر است، رسانه ملی هم باید از این مساله استقبال کند. کما این که در سالهای گذشته سریال هایی که از تلویزیون پخش می شد که مخاطبان خیلی زیادی داشت.
وی در عین حال تصریح کرد: این مساله باید به شکل جدی بررسی شود که کم و نقصهای اخیر تلویزیون در چه حوزه هایی بوده است و کجا این محدودیت ها فشار آورده است چونکه اگر برنامه های سرگرمی مناسب از سمت صدا و سیما تأمین نشود، فرهنگ نادرست و نامنطبق با جامعه ما از راه سریال های ماهواره ای رایج می شود.
شبکه نمایش خانگی باید قوی تر عمل کند/ سازندگان را تشویق کنید
سیما فردوسی همینطور بر افزایش کیفیت محصولات نمایش خانگی و لزوم پشتیبانی از این صنعت تصریح کرد و اظهار داشت: نمایش خانگی هم باید قوی تر عمل کند بگونه ای که وقتی مخاطب، سریال های پلت فرم ها را می بیند، از تماشای آنها لذت ببرد و در نتیجه احتیاجی به دیدن شبکه های ماهواره ای نداشته باشد. اگر سوژه ها تکراری باشد و ضعیف عمل شود، مخاطب باهوش امروز که بسیار آگاه است، علاقه ای به دیدن آن نشان نمی دهد.
وی در همین زمینه تصریح کرد: متولیان و مسؤلان فرهنگی ما باید سازندگان محصولات نمایش خانگی را تشویق کنند و از آنها حمایت کنند نه این که با ایراد گرفتن، آنها را از تولیدات مجدد دلسرد کنند.
سیما فردوسی در انتها اظهار داشت: کسانی که مسئولیت ارتقاء سطح فرهنگ و دانش مردم را به عهده دارند نباید رسانه ملی را رها کنند و باید مشکلات موجود را بررسی و حل کنند. اگر در حوزه فرهنگ، ضعیف عمل شود، شبکه های خارجی جایگزین می شوند و آثار مخرب آنها را در سالهای آینده می بینم و افسوس می خوریم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون