گفت وگو با مجید یراق بافان ـ مجری برنامه های معارفی
حرکت به سمت تحول تلویزیون با حسینیه معلی و چند برنامه دیگر
به گزارش علی جون، مجید یراق بافان در رابطه با عملکرد برنامه های این شبهای تلویزیون و همینطور برنامه «حسینیه معلی» معتقد است: تلویزیون در بعد تشویقی و ایجاد انگیزشی می تواند در رشد، بالندگی، بلوغ و به کمال رسیدن جوان ها و نوجوان ها در حوزه مداحی نقش بی بدیلی داشته باشد که این حرکت را هم آغاز کرده است.
مجری برنامه های معارفی تلویزیون در عین حال تصریح کرد که سازمان صداوسیما ضمن این که نقش آموزشی دارد، باید در بخشی تربیت هم بکند؛ آن هم پیدا کردن چهره هایی است که قابلیت عرضه مطلب و محتوا در رسانه را دارند.
یراق بافان، مجری تلویزیون که حضور او را اغلب در برنامه های معارفی به خاطر داریم، در گفت و گویی با ایسنا در پاسخ به پرسشی پیرامون پخش برنامه هایی چون «حسینیه معلی» و این که آیا تلویزیون بعنوان رسانه ملی توانسته در حوزه تربیت مداح جوان و نوگرا موفق باشد؟ اظهار داشت: هنوز برای پاسخ به این سوال با عنایت به این که یک و سال نیم از دوره مدیریت جدید صسازمان صدا و سیما می گذرد، زود است. در این دوره کوتاه نمی شود نظر داد؛ چونکه مدیریت جدید زمان زیادی از ماه رمضان و محرم را پشت سر نگذاشته است و باید قدری صبوری کرد، اما در این زمان کوتاه هم اتفاقاتی افتاده است. این که دوربین تلویزیون به یک روستای کوچک و شهرستانی دور می رود، باعث می شود مداحان محله و شهر های دیگر کشور هم دیده شوند و تلاش کنند خویش را قوی تر کنند.
در «حسینیه معلی» تغییراتی را شاهدیم
این مجری تلویزیون همینطور به برنامه «حسینیه معلی» در شبکه سه سیما اشاره نمود و اظهار داشت: در «حسینیه معلی» و از این دست برنامه ها تغییراتی را شاهد می باشیم. برای مثال جلسه مداحی حاج محمود کریمی چند سال متمادی است که از شبکه دو سیما پخش می شود اما سال جاری پرداختن مفصل به مبحث مورد توجه قرار گرفت و جلسه کامل روضه ایشان را پخش کردند. این برنامه هم در شبکه دو سیما یکی از حوزه های تحولی است که شاهد می باشیم در بعد ترویجی رخ داده است.
تشویق مداحان جوان با نمایش مقابل دوربین تلویزیون
وی افزود: مداحانی که نسبت به مداحان مطرح و بنام ما فاصله خوانش فراوانی دارند، می بینند که آنها هم سهمی از آنتن دارند و خود این مردم شهرها و روستاها می بینند که مداح محل، مسجد و کوچه شان را تلویزیون نشان داده است. خود این عمل، گام اول تشویقی و ترویجی رسانه در تربیت مداح است. ما بعنوان سازمان صداوسیما ضمن این که نقش آموزشی داریم، باید در بخشی تربیت هم کنیم؛ هرچند که باید بیشتر نقش مشوق انگیزشی و ترویجی را ایفا نماییم.
وی با اشاره به اینکه همین که مداحان جوانی می بینند در آنتن تلویزیون مطرح می شوند، تلاش می کنند خویش را تقویت نمایند، اظهار داشت: همه صحبتم در این یک جمله خلاصه می شود که تلویزیون در بعد تشویقی و ایجاد انگیزشی می تواند در رشد، بالندگی، بلوغ و به کمال رسیدن جوان ها و نوجوان ها در حوزه مداحی نقش بی بدیلی داشته باشد که این حرکت را هم آغاز کرده است.
یراقبافان در ارزیابی عملکرد سازمان صداوسیما در دوره تحولی پیرامون ساخت و تولید برنامه های مناسبتی ویژه ایام محرم و انتقال فرهنگ عاشورایی به مخاطبانش، معرفت افزایی و ترویج شور و عاطفه را دو بعد مهم این حرکت دانست که تلویزیون با ساخت برنامه هایی چون «حسینیه معلی»، «روضه خانگی»، «کلمه»، «علامت» و... به دنبال نوآوری و باز کردن بابی جدید در این حوزه بوده است.
مجری تلویزیون تلاشهای تازه و پردامنه برای گستردن نگاه دوربین اخبار و برنامه های مذهبی و مناسبتی به آیین های سوگواری محرم در مساجد، هیئات و تکایای محلات و روستاهای جای جای ایران را اقدامی دانست که هویت «ملی» و «مردمی» بودن این رسانه را قوت و قوام می بخشد.
حرکت هایی را در تلویزیون در شاهد هستیم
یراق بافان در پاسخ به این پرسش که آیا صدا و سیما بعنوان رسانه ملی توانسته در دوران تحولی در افزایش آگاهی و معرفت افزایی قیام عاشورا و محرم برای مردم موفق تر از گذشته عمل کند؟ بیان نمود: پیشکسوتان این حوزه در دوران قبل تمام تلاششان را در حوزه معرفت افزایی برای مخاطبان انجام داده اند و این بدان معنا نیست که در دوران گذشته کاری انجام نشده است؛ اما در دوران تحولی (تحول یعنی از سمت وضع موجود به سمت وضعیت مطلوب حرکت کردن) حرکت هایی را شاهد می باشیم و اتفاقاتی در این عرصه رخ داده است.
«روضه خانگی» ترویج سنت های ناب قدیمی
وی با اشاره به اینکه تحول تنها در حوزه معرفت و اندیشه ورزی رخ نمی دهد، بلکه چه در بعد تعمیق یعنی معرفت افزایی و شناخت و چه در بعد ترویج شور، عاطفه و احساس، اتفاقات متفاوتی در دوران تحولی نسبت به گذشته در سازمان صدا و سیما افتاده است، اظهار نمود: همچون برنامه هایی که در شبکه های مختلف ساخته شده «روضه خانگی» را می توانم نام ببرم که در شبکه یک سیما ساخته شده و درحال پخش است؛ برنامه ای که احیاکننده سنت های ناب قدیمی است و تلویزیون در بعد ترویجی در این حوزه موفق عمل کرده است.
وی ادامه داد: برنامه «روضه خانگی» این سنت روضه خانگی را فقط در شهر های بزرگ دنبال نکرده، بلکه از دل نخلستان های خوزستان تا سیاه چادرهای عشایر و تا حوزه های مختلف کشور را پوشش داده. دوربین تلویزیون رفته و روضه های خانگی مردم را در این مناطق به تصویر کشیده است.
ایشان در ادامه به نگاههای تحولی در بعد تعمیقی، معرفت افزایی و ایجاد شناخت اشاره نمود و اظهار داشت: در این رویکرد هم شاهد اتفاقاتی هستیم. البته به نظر من همچنان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم. برنامه «کلمه» شبکه یک سیما و برنامه «علامت» شبکه دو سیما از مصادیق موفق این رویکرد هستند. این ها برنامه هایی هستند که چه شبکه قرآن سیما و شبکه یک سیما و چه شبکه های دیگر با تولیدشان تلاش می کنند در چارچوب آنها این دو بال معرفت، شناخت، توجه به عزاداری، سوگواری، احساس تعقل، عشق و عاطفه را ترویج دهند و این یک وجه ممیزه قابل توجه در این حوزه است.
تلویزیون به سمت کل کشور حرکت کرده است
یراق بافان افزود: وجه ممیزه دیگر همان گونه که در رابطه با «روضه خانگی» هم به آن اشاره کردم اینست که در دوران تحولی شاهدیم که تلویزیون از مرکز یعنی تهران و شهر های بزرگ قدری فاصله گرفته و به سمت کل کشور حرکت کرده و این رسانه، «ملی بودن»ش را با عنایت به این که کل کشور علاقه مندند سهمی از آنتن رسانه ملی داشته باشند، در برنامه های مختلف جلوه گر کرده است.
وی در پاسخ به این که چه پیشنهادی برای ورود مجریان جوان و خلاق به حوزه برنامه های مناسبتی و معارفی دارید؟ اظهار داشت: تربیت مجریان جدید حتما باید اتفاق بیفتد و افرادی شناسایی و تربیت شوند. البته این امر زمانبر است و باید برای آن زمان گذاشت تا بتوان مجریانی را شناسایی و تربیت کرد تا به مرحله ای برسند که بتوان آنتن رسانه ملی را در اختیارشان گذاشت.
این مجری ضمن اشاره به این که البته رصد، شناسایی و ظهور و بروز مجریان جوان دارای آنِ اجرا در این یک ساله و نیمه دوره تحولی درحال انجام بوده و ما حتی شاهد حضور بعضی از آنها در این زمان کوتاه روی آنتن هستیم، تاکید کرد: اما این که باید همچنان چهره های بهتر و بیشتری شناسایی، تقویت و به آنتن رسانه ملی برسند حرفی کاملا منطقی است.
ببینیم نظر مخاطب در رابطه با تحول رسانه ملی چه بوده
یراق بافان اضافه کرد: در حوزه مجریان و این که ما چه کار می توانیم برای بهتر شدن نماییم، نکته مهمی که همواره ذهنم را به خودش مشغول کرده، اینست که ما باید از ظرفیت خودمان استفاده نماییم، اما خودمان را جای کُل نگذاریم. یعنی این که ما اتفاقاتی را که افتاده از منظر مخاطب تلویزیون در چارچوب یک پروژه پژوهشی کاملا علمی بررسی نماییم. نیازها، علایق و سلایق مخاطب را به معنای عام مخاطب از دل سیاه چادرهای ایلیاتی بختیاری گرفته تا مرکز تهران بررسی نماییم و ببینیم نظر مخاطب در رابطه با این اتفاقی که در دوران تحولی رسانه ملی افتاده، چه بوده و نقاط ضعف را مبتنی بر نظر مخاطب و منطبق بر سیاست های کلان سازمان و نظام، رفع و نقاط قوت مان را تقویت نماییم.
وی خاطرنشان کرد کرد: به نظرم گامهای اول درست برداشته شده؛ اما در این عرصه باید اتفاقات مبارکی بیفتد که این ها محصول نظرسنجی ها، ارزشیابی ها و ارزیابی های علمی است که آن در گذر زمان به دست می آید.
پیدا کردن چهره هایی که قابلیت عرضه مطلب و محتوا در رسانه را دارند
این مجری تلویزیون تاکید کرد: مدیران شبکه ها در تهران می بایست ارتباطشان را با مدیران استانی صداوسیما تقویت نمایند و آنها هم باید مکلف بشوند برای رصد و شناسایی در همه حوزه های نخبگانی، دانش بنیانی، قرآنی، رصد و پیداکردن چهره هایی که قابلیت عرضه مطلب و محتوا در رسانه را دارند، اقدام نمایند. البته این وفاق در حوزه خبر و سیما شروع شده و زمانیکه این وفاق بین مرکز و استان ها هم بیشتر از این تقویت شود، ما شاهد این اتفاق مبارک خواهیم بود.
یراق بافان در انتها بیان نمود: باید بیشتر از پیش بین تهران و مراکز استان ها ارتباط برقرار شود تا این سهم داشتن مردم شهرها و روستاهای کشور از آنتن رسانه ملی از جانب استانهای مختلف به یک باور تبدیل گردد و اگر این اتفاق رخ دهد ما ثمره آنرا بهتر خواهیم دید.
منبع: alijoon.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون