علی جون
گزارش علی جون؛

چالش های بیمه تكمیلی بازنشستگان كشوری

چالش های بیمه تكمیلی بازنشستگان كشوری

به گزارش علی جون بیمه های تكمیلی پشتوانه روزهای سخت اند به هنگام وقوع بیماری؛ اما هنوز همه افراد جامعه از خدمات بیمه تكمیلی استفاده نمی كنند.



به گزارش علی جون به نقل از مهر، بیمه های مکمل درمان پشتوانه روزهای سخت اند به هنگام وقوع بیماری؛ اما هنوز همه افراد جامعه از خدمات بیمه تکمیلی استفاده نمی کنند.
بودنش قوت قلبی است برای بیماران و خانواده هایشان برای جبران هزینه های بالای درمان. درست است که استفاده از بیمه های تکمیلی سال هاست به بخشی از خدمات دریافتی بازنشستگان کشوری اضافه شده اما، به همان نسبت که این بیمه ها توانسته اند رضایت بخشی از بازنشسته ها را جلب کنند بخش دیگری از آنها، از محدودیت در عرضه این خدمت گلایه مندند.
حسین اشرفی بازنشسته ۷۹ ساله ای است که از کیفیت و مقدار پوشش خدمات بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگان کشوری راضی نیست. او اعتقاد دارد، هزینه هایی که از او بابت بیمه تکمیلی در فیش حقوقی ماهانه اش کم می شود، متناسب با کیفیت خدمات عرضه شده نیست: «هر ماه مبلغی را از حقوق دریافتی مان بابت بیمه تکمیلی می پردازیم اما از این بیمه نمی توانیم برای جبران هزینه های سنگین ویزیت استفاده نماییم. هر بار که به پزشک رجوع می کنم حدود ۱۰۰ هزار تومان ویزیت می دهم اما بیمه تکمیلی که ما داریم هزینه ویزیت را پوشش نمی دهد.
او ادامه می دهد: بخش قابل توجهی از خدمات بیمه تکمیلی مربوط به بستری افراد در بیمارستان است اما همه بیمه شدگان به بستری در بیمارستان نیاز ندارند. این محدودیت سبب شده، هزینه هایی که باید از جانب بیمه تکمیلی پرداخت گردد، تأمین نشده و بیمه گذار بابت استفاده از خدمات درمانی دیگر همچون خدمات ارزان قیمت تر نتواند از این بیمه استفاده نماید.
بیماری های خاص و بیمه خوب
با اینکه بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی در بعضی رشته های درمانی موفق به جلب نظر بیمه گذاران نشده است اما، در بعضی خدمات این بیمه توانسته است رضایت بازنشستگانی که بیماری های خاص دارند را جلب نماید.
غلامحسین زراعتی یکی از این بازنشستگان است که به قول او استفاده از بیمه تکمیلی توانسته تعادلی بین هزینه های درمان و درآمدش ایجاد کند: بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی در زمینه بیماری های خاص حمایت خوبی از بازنشستگان دارد. این مساله سبب شده ما در بحث درمان و تأمین هزینه های دارو مشکل کمتری نسبت به دیگر بازنشستگان داشته باشیم.
او علیرغم این اعتقاد دارد باید حمایت های بیمه تکمیلی از بازنشسته ها افزایش یابد: ما پا به سن گذاشته ایم و هر هفته باید به یک پزشک رجوع نماییم. با عنایت به این شرایط و ناکافی بودن حقوق ها، نیازمند تقویت بیمه های تکمیلی و افزایش فرانشیزهای پرداختی هستیم چون که هزینه های درمانی در این سن دغدغه ای بزرگ برای ما است.
دغدغه ای که این بازنشسته از آن سخن می گوید، مساله مشترک خیلی از بازنشستگان است و ازاین رو باید در این بخش سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.
بیمه های تکمیلی قربانی حلقه های درمانی فاسد
محسن نادری کارشناس بیمه هم در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد خدمات بیمه های تکمیلی می گوید: به جهت اینکه عملکرد بیمه های تکمیلی را ارزیابی نماییم، باید حلقه های وابسته به این بخش تجزیه و تحلیل شود.
او با اشاره به اینکه در نگاه نخست به عملکرد بیمه ها باید برای مردم فرق بیمه های اجتماعی و بازرگانی تشریح شود، می گوید: بیمه های اجتماعی بیمه های پایه ای هستند که دفترچه های بیمه را شامل می شود. بیمه های بازرگانی بیمه هایی هستند که در تکمیل فرآیند بیمه پایه به یاری بیمه شدگان می آیند.
او با اشاره به نارضایتی اغلب مردم از بیمه های تکمیلی ادامه می دهد: بیمه های تکمیلی اغلب مورد نارضایتی مردم هستند. عملکرد این دسته از بیمه ها خارج از چارچوب چرخه درمان است و در نهایت در بیمه تکمیلی خویش را نشان داده است.
نادری توضیح می دهد: پزشکی که حق ویزیت بیشتر از مصوبه وزارت بهداشت دریافت می کنند یا مرکز درمان خصوصی که به فهرست تعرفه خدمات بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت پایبند نیست و تعرفه بالاتری از بیمار دریافت می کند، از عوامل ایجاد نارضایتی در بین بیمه شدگان بیمه تکمیلی هستند.
به گفته این کارشناس بیمه، بیمه پایه ای و تکمیلی ضوابط و مقرراتی متناسب با ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت دارند: وقتی بیمه شده برای دریافت هزینه جبران خدمات درمانی به بیمه تکمیلی رجوع می کند، متوجه می شود که هزینه دریافت شده از جانب پزشک یا مرکز درمانی بالاتر از نرخ مصوب بوده است. معمولاً در چنین شرایطی بیمه گذار متضرر می شود؛ چون که بیمه ها مکلف اند بر مبنای تعرفه های قانونی وزارت بهداشت نسبت به جبران هزینه های جبرانی درمانی بیمه شده اقدام نمایند.
نادری با انتقاد از فرهنگ ضعیف بیمه پذیری و استفاده از بیمه در جامعه می گوید: شرکت های بیمه گر باید مردم را نسبت به حقوق خود آشنا کنند تا از بیمه های تکمیلی مطابق قانون انتظار داشته باشند. در این صورت است که مردم متوجه می شوند هیچ بیمه تکمیلی بد نیست. این مورد بخصوص برای بازنشستگان اهمیت حیاتی دارد؛ چون بر کیفیت زندگی آنها اثرگذار می باشد.
او تصریح کرد: در یک برآورد کلی در شرایط امروز بیمه های تکمیلی همه شرکت های بیمه همچون صندوق بازنشستگی کشور خوب است و حتی بیشتر از مسئولیت اجتماعی خود عمل می کنند اما، اگر رضایت مردم از عملکرد بیمه ها خوب نیست، به این علت است که سایر حلقه های درمان درست عمل نمی کنند.
امنیت روانی بیشتر برای بازنشستگان
جمعیتی که حالا از خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری استفاده می نمایند، کم نیست. بر مبنای آخرین آمارها حدود دو میلیون بیمه شده اصلی و تبعی مشمول استفاده از خدمات این بیمه هستند. مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری اعتقاد دارد، پس از حقوق مهم ترین دغدغه بازنشستگان خدمات بیمه ای و بیمه تکمیلی است.
محمود مرتضایی فرد در حالی از بیمه تکمیلی بعنوان یکی از نیازهای اصلی بازنشستگان یاد می کند که اعتقاد دارد تأمین بیمه ای بازنشستگان ضریب امنیت روانی آنها را بالا می برد. او می گوید: صندوق بازنشستگی کشوری با عنایت به این مهم کوشیده تا با افزایش خدمات بیمه ای در چارچوب بیمه تکمیلی امنیت خاطر بازنشستگان را به هنگام انجام امور درمانی افزایش دهد. بر این اساس، کمک هزینه جبران خدمات درمانی در بعضی آیتم های بیمه تکمیلی صندوق دو برابر شده و این تغییرات در بخش جراحی های عمومی کاملاً مشهود است. بعنوان مثال، سال قبل حدود ۱۱ میلیون نفر از آیتم کمک هزینه جبران جراحی های اصلی بهره مند شده اند. با عنایت به این مورد کوشیدیم تا با افزایش هزینه جبران جراحی های عمومی، از ۲۳ میلیون تومان به ۴۴ میلیون تومان امسال بستر بهره مندی بیشتر بازنشستگان از این خدمات را فراهم نماییم.
خودداری از افزایش سهم آورده بیمه گذار
او خاطرنشان کرد: برای نخستین بار سال جاری برخی خدمات حمایتی شامل خدمات عصا، عینک، سمعک و دندان هم به آیتم های بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی کشوری افزوده شده است. سال جاری سعی کردیم تا نگاه ویژه ای به بیماری های خاص داشته و با افزایش کمک هزینه درمان در بیمه تکمیلی کمی به آرامش روحی و روانی خانواده های بازنشسته دارای بیماری های خاص کمک گردد.
مرتضایی فرد با اشاره به اینکه با عنایت به شرایط اقتصادی حاکم در کشور از افزایش سرانه پرداختی بیمه تکمیلی سهم بازنشستگان جلوگیری شد، افزود: مجموع سرانه پرداختی بیمه تکمیلی به ازای هر نفر ۱۴۰ هزار تومان است که از این مبلغ ۳۰ هزار تومان سهم بازنشستگان، ۵۵‎ هزار تومان سهم صندوق بازنشستگی و ۵۵ هزار تومان سهم دولت می باشد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری اصلاح فرآیند بیمه تکمیلی را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در جهت رفاه حال بازنشسته های کشوری برشمرد و تصریح کرد: تا پیش از اصلاح این موارد، وقت زیادی ازبازنشسته ها صرف تردد برای تکمیل فرآیند ثبت نام بیمه تکمیلی یا عرضه مدارک جهت دریافت هزینه می شد اما، سال جاری با تدابیر اندیشیده شده بخش قابل توجهی از این فرایند حذف گردیده است.
مرتضایی فرد در ادامه با اشاره به برخی نارضایتی های از بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: برخی نارضایتی ها در مورد تمام بیمه های تکمیلی یکسان است. علت این امر هم اجرا نشدن همسان سازی هزینه های دریافتی از بیماران در مراکز درمانی با مصوبه وزارت بهداشت است. از طرفی، بخش قابل توجهی از مشکلات بازنشستگان به هزینه های مستقیم بر می گردد. نبود قرارداد مراکز درمانی با بیمه های تکمیلی سبب می شود تا بیماران نسبت به پرداخت هزینه درمان اقدام و سپس این هزینه ها را از بیمه تکمیلی دریافت نمایند که این مورد برای خیلی از بازنشسته ها ممکن نیست.
وی با اشاره به اینکه این صندوق نمی تواند برخی انتظارها در پرداخت هزینه های درمانی را محقق کند، تصریح کرد: برخی بازنشستگان خواهان پرداخت کمک هزینه پرداختی در آیتم ویزیت هستند که این امر با عنایت به اولویت های درمانی امکان پذیر نیست. چون که اولویت ما کمک به بازنشستگان در تأمین هزینه های جراحی های سنگین است. پرداخت ۵۰ هزار تومان هزینه ویزیت برای هر فرد امکان پذیر است؛ اما پرداخت ۲ تا ۳ میلیون هزینه جراحی مشکلات زیادی را برای یک بازنشسته به وجود می آورد.

1399/06/06
23:32:37
5.0 / 5
954
تگهای خبر: اثر , خانواده , خدمات , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴