علی جون
علی جون

سامانه همدم پیوند سنت و فناوری برای تشکیل خانواده

سامانه همدم پیوند سنت و فناوری برای تشکیل خانواده

علی جون: به گزارش علی جون، شبکه همدم با ثبت ۴۴۰۰ ازدواج موفق، به درک درستی از خواسته های جوانان در عین پایبندی به اصول خانواده در ایران رسیده و پیوند سنت و فناوری برای تشکیل خانواده بحساب می آید.



به گزارش علی جون به نقل از مهر، همایش ازدواج پلتفرمی با مبحث نگاههای فرهنگی و اجتماعی در اعتمادسازی برای ازدواج پلتفرمی برگزار گردید.
در ابتدای این برنامه مریم پاکرو مدیر شبکه معرفان همدم در ارتباط با این سامانه اظهار نمود: سامانه همدم در تیرماه ۱۴۰۱ رونمایی گردید اما پیشینه آن بیشتر است. این سامانه پلتفرمی بعنوان دستیار خانواده هاست و در روند ازدواج افراد و مراحل قبل، حین و بعد از ازدواج به آنها کمک می نماید.
وی اضافه کرد: پیشینه سامانه از سال ۱۳۹۲ توسط تبیان رقم خورد تا سنت حسنه واسطه گری در امر ازدواج را آسان کند. در ابتدا در استان تهران کار شروع شد و تعداد گوناگونی از معرفان ازدواج معرفی گشتند. سپس از روان شناسان هم کمک گرفته شد و نهایتا سال ۹۳ کار به شکل آزمایشی آغاز شد.
مدیر شبکه معرفان همدم اظهار داشت: در آن زمان بیشتر از ۶۰۰ معرف با ما همکاری کردند. روش ما در جهت فرهنگ خانواده اسلامی و سنت های ایرانی و اسلامی بود و این موضوع دلیل موفقیت بوده است.
پاکرو بیان نمود: این سامانه از سال ۱۳۹۴ تا تیرماه ۱۴۰۰، ۸۵ هزار نفر را جذب کرد که از این جمعیت ۱۶ هزار نفر راستی آزمایی و مصاحبه شدند و ۳۷۰۰ ازدواج به ثبت رسید و دانشگاه ها و برخی نهادها از این پلت فرم استفاده کردند.
وی اضافه کرد: دو درخواست کاربران از ما سرعت بخشی به کار بود و طراحی یک اپلیکیشن در کنار سایت بود. بنابراین در این خصوص سامانه همدم در تیرماه ۱۴۰۱ در چند بخش ازجمله مشاوره، مجله و همدم یاب رونمایی گردید.
مدیر شبکه معرفان همدم بیان نمود: هرکسی که می خواهد وارد سامانه شود، ابتدا باید ثبت نام و سپس مراحل راستی آزمایی و دو آزمون روان شناختی مجانی را پشت سر بگذارد. بعد از این مراحل، پشتیبانی سامانه اطلاعات را بررسی نموده و در صورت تأیید به مرحله مشاهده پیشنهادها می رود. در ابتدا ۵ پیشنهاد مجانی نمایش داده شده و سپس برای پیشنهادات بیشتر احتیاج به خرید بسته است.
پاکرو اظهار داشت: اگر پیشنهاد تأیید شود، طرفین به شکل زوج با نظارت خانواده با یکدیگر صحبت کرده و در همین حین از معرف راهنمایی می گیرند. پیشنهاد همدم برای مدت زمان مراحل آشنایی بین یک و نیم تا ۳ ماه است.

ثبت چهار هزار و ۴۰۰ ازدواج مقدم در سامانه همدم

وی بیان نمود: طب فعالیت سامانه بیشتر از ۶۵۰ هزار دانلود، ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار جست وجو و ۸۸ هزار معرفی حاصل شده است که منجر به ثبت ۴۴۰۰ ازدواج شده که متأسفانه ۶ مورد منجر به شکست شده است. این ۶ مورد به سفارش های سامانه در مورد مراحل پژوهش و آشنایی که ۸۰ درصد کار است، توجه نداشتند.
مدیر شبکه معرفان همدم اظهار داشت: از آغاز کار همسان گزینی تبیان این سوال بود که شاید به دنبال همسر گشتن در سایت جلوه خوبی نداشته باشد اما خدمت شما می گویم ما تنها اطلاعات را به شکل مجازی راستی آزمایی می نماییم اما وقتی آشنایی استارت می خورد، باید افراد حضوری کار را پیش ببرند.
پاکرو در مورد خرید بسته در سامانه پس از ۵ پیشنهاد اول هم اظهار داشت: اصلاً در بیشتر موارد ازدواج در همان ۵ آشنایی صورت گرفته و احتیاجی به خرید بسته هم نبوده است. ۵ پیشنهاد اول پیشنهاد هوش مصنوعی و بعد از آن بر مبنای فیلتر کردن خود شخص است. ما به جهت اینکه روی پای خود بایستیم، ناچار به ایجاد منبع درآمد داریم تا کار را ادامه دهیم. باید روی پای خودمان بایستیم و اگر بخواهیم از نهادی کمک بگیریم، مجبوریم به روش حکومتی پیش رویم که شاید مورد پسند برخی مردم نباشد.
وی، در رابطه با راستی آزمایی ها هم توضیح داد: همدم به سامانه های دولتی متصل است و استعلامات راستی آزمایی را از این درگاه ها دریافت می کند. وقتی فرد وارد سامانه می شود، باید بدانیم که اشخاصی واقعی با همان هویت و تحصیلات و شغل و… هستند و از تمام این موارد استعلام صورت می گیرد تا در بین کاربران اعتماد ایجاد شود.

سامانه همدم جوانان را به خودشناسی رسانده است

در ادامه، مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران هم اظهار داشت: زحمتی که کشیده شده پرارزش و مبتنی بر یک نیاز جهانی است و نه این که احتیاج به تشکیل خانواده مختص به ایران باشد. سایتی به اسم Match در آمریکا وجود دارد و ۳۹.۷ میلیون نفر عضو آن هستند. در همه این پلت فرم ها خانم ها بیشتر از آقایان هستند.
وی اضافه کرد: بیشتر از این که این پلت فرم ها به پیدا کردن همسان خود کمک نماید، به این که آدم ها خودآگاهی پیدا کنند و بدانند چه می خواهند کمک می نماید که نکته بسیار مثبتی است. بیشتر از این که این پلت فرم ها به پیدا کردن همسان خود کمک نماید، به این که آدم ها خودآگاهی پیدا کنند و بدانند چه می خواهند کمک می نماید که نکته بسیار مثبتی است. نمونه این سامانه ها سبب شده تا خیلی از طرح واره های معیوب در رابطه با ازدواج، جنس مخالف و تشکیل خانواده ویرایش شود که این مهم ترین کاربرد این سبک اپلیکیشن ها است.
اردبیلی با تکیه بر خانواده محوری بیان نمود: شاید تصور ما این باشد که تنها در این مرحله (آشنایی در مرحله ازدواج) خانواده را در جریان بگذار اما اصل کار این پلت فرم ها، خلق خودآگاهی است که می تواند در نظام تعلیم و تربیت ما اتفاق بیفتد و نه این که تنها در مرحله ازدواج به آن برسیم. در نهایت باید این گفت وگوها شکل بگیرد تا تجارب بزرگ ترها در اختیار نسل جدید قرار بگیرد و خانواده هم به ادراکی از فضای نسل جوان برسد. امیدوارم بتوانیم در همه مراحل زندگی و نه فقط همسان گزینی نقش خانواده را پررنگ تر نماییم.

سختگیری ها باید در پایبندی به اصول باشد

ناظمی استاد و پژوهشگر دانشگاه دیگر سخنران این همایش بود که در جواب سوالی در رابطه با نقش رسانه در تبیین این سامانه توضیح داد: رسانه در تبیین هر چیزی نقش دارد و استفاده از این اپلیکیشن ها هم مستثنی نیست. نوع زیست و تعامل مجازی انسان امروز، استفاده از چنین برنامه هایی را ناگزیر کرده است و غربی ها طراحی خود و ما هم طراحی خود برای این برنامه ها را داریم.
وی اضافه کرد: نکته ای که بنده در مورد این اپلیکیشن دارم، اینست که معتقدم در مراحلی راستی آزمایی در مورد سن و تحصیلات و… خیلی سخت گرفته ایم، در صورتیکه سختگیری باید در پایبندی به اصول اخلاقی و فرهنگی باشد و نه در شغل و نظارت خانواده و...
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما نباید در مواجه با دنیای جدید دنبال یکسان سازی با روش هایی باشیم که از قبل در دنیای واقعی وجود داشته و آن معیارها را به زیست و تعامل مجازی تعمیم دهیم. اگر بخواهیم در مورد این اپلیکیشن ها هم با همین فرمان پیش برویم، مزیت استفاده از پتانسیل آنرا از دست می دهیم.

همدم، سنت حسنه واسطه گری را زنده کرده است

در پایان خادمی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی هم اظهار نمود: فراتر از تفاوت نسل، ما تفاوت دو تا جهان را داریم و اگر به این که نظام پایبندی به خانواده را جهانی نماییم و تفاوت ها را رقم بزنیم، باید فراتر از تفاوت نسلی، درک نماییم که ما در رویارویی با دو جهان متفاوت هستیم.
وی اضافه کرد: ایجاد گشودگی انتخاب در ازدواج که ذائقه انسان مدرن است اتفاق افتاده و تکثر گزینه ها پذیرفته شده است اما آیا اندیشه ما هم این را می پذیرد؟
این استاد دانشگاه بیان نمود: در مراحل بومی سازی باید حواسمان باشد که نظام پرارزش خویش را که در قسمت خانواده به دنبال جهانی شدن آن هستیم از دست ندهیم.
خادمی با تکیه بر نقش واسطه گرهای ازدواج اظهار داشت: مبحث واسطه گری در فرهنگ ما ریشه دارد و گروههای واسطه و مرجع باید با نظام ارزشی ما سنخیت داشته باشد. از دختر ۲۰ ساله یا حتی فرد ۴۵ ساله هر دو به گروه واسطه گرها نیاز دارند و به همین دلیل این گروه باید شانیت خانواده و جایگاه قدرت در خانواده را حفظ کند.
وی بیان نمود: اگر بناست کاربر ما مخاطب خاصی باشد و سامانه همدم جامعه هدفی دارد، باید ملاحظات ما در این مخاطب خاص لحاظ شود و کمک کننده به امر ازدواج این افراد باشد.
خادمی در انتها تصریح کرد: بنده این پلت فرم را به پدر و مادر خانواده هایی که به نتیجه برسم برای آنها کارآمد است، معرفی می کنم.


منبع:

1403/09/07
19:17:17
5.0 / 5
80
تگهای خبر: برنامه , برند , خانواده , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
علی جون - سرگرمی و طنز