علی جون
علی جون
مدیر رادیو اقتصاد با اشاره به تاكیدات رهبر انقلاب:

حرف های خوب را خوب بزنیم

حرف های خوب را خوب بزنیم

به گزارش علی جون، مدیر رادیو اقتصاد با تأکید بر این که رسانه باید بتواند روایت پیشرفت را خلاقانه تر، هنرمندانه تر و با ساختارهای متنوع برنامه سازی به مخاطب منتقل کند، اظهار داشت: حرف های خوب را خوب بزنیم تا موثر باشیم.


سیدمحمدرضا صالحی ـ مدیر رادیو اقتصاد ـ در گفتگویی با ایسنا درباره ی تاکید رهبر انقلاب بر اساس ارائه خبرهای خوش از موفقیت ها، پیروزی ها و امیدآفرینی ها و نقش رسانه دراین خصوص اظهار داشت: مهم ترین کلیدواژه ای که رهبری مطرح نمودند که در دستور کار رسانه قرار بگیرد بحث امیدبخشی و امیدآفرینی بود؛ به این معنا که تزریق امید به جامعه می تواند مهم ترین محور باشد. یکی از راه ها هم همین روایات پیشرفت ها و دستاوردها بود که با توجه به این که این بحث در سازمان صداوسیما یکی از بخش های مهم سندتحول بوده در این چند سال اخیر، اقدامات خوبی شروع شده و برنامه های مختلفی تولید شدند که حتما باید با پرداخت بهتر، جذاب تر و باکیفیت بیشتر ادامه پیدا کند.

باید روایت جذاب داشته باشیم

صالحی اضافه کرد: باید بتوانیم روایت پیشرفت را خلاقانه و هنرمندانه، با ساختارهای متنوع برنامه سازی انجام دهیم و در این راه برنامه ریزی خوب و اختصاص زمان مناسب در کنداکتور شبکه های رادیویی و متناسب با ماموریت هر شبکه مهم می باشد. ما شبکه های مختلفی داریم از تخصصی گرفته تا عمومی که در امتداد ماموریت خود به موضوع می پردازند. به عنوان مثال رادیو سلامت روایت پیشرفت در عرصه سلامت را می تواند داشته باشد، رادیو جوان که برای قشر جوانان است، بحث علم و فناوری و اقداماتی که در این خصوص انجام شده را باید دنبال کند و یا رادیو اقتصاد به حوزه های مختلف اقتصادی می تواند وارد شود. روایت پیشرفت جزو اولویت های اصلی شبکه اقتصاد در این چند سال اخیر بوده و آوای تلاش و صدای پیشرفت از شعارهای این شبکه است. رادیو ایران و شبکه های دیگر نیز همین اهداف را دنبال می کنند. بدین سبب با برنامه ریزی منسجم و دقیق می توان این موضوعات را به جامعه و نسل جوان منتقل کرد. مخاطبان باید بدانند باوجود تحریم ها و محدودیت هایی که وجود دارد، چه اقداماتی خصوصاً در بخش خصوصی در عرصه پیشرفت ها انجام شده است.

رسانه چگونه به نقش خود عمل کند؟

مدیر رادیو اقتصاد با اشاره به دو نقش محوری رسانه بر اساس رویکرد تبیینی و مطالبه گری، اظهار داشت: یکی از مهم ترین موضوعات در رویکرد تبینی همین بحث روایت پیشرفت ها و دستاوردهاست که باید خصوصاً در عرصه اقتصاد آنرا به خوبی برای مردم تبیین نماییم. در رویکرد مطالبه گری هم مسئولان باید مخاطب اصلی ما در رسانه باشند، باید در مواردی مانند رفع موانع تولید که شرکت های خصوصی با آن مواجه اند، مطالبه گری نماییم. همین طور نکاتی که مقام معظم رهبری به آنها اشاره داشتند که علاوه بر رفع موانع تولید، برطرف نمودن موانع صدور سریع مجوزها و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد بود که ما باید در ابتدا بگوییم می توانیم و بعد در امتداد آن گام برداریم که در این راه عمل به سیاستهای اصل ۴۴ مطرح است که رسانه باید آنرا جدی تر و موثرتر پیگیری و مطالبه کند.

فرهنگ سازی رسانه در الگوی مصرف

صالحی با اشاره به نقش فرهنگ سازی رسانه در الگوی مصرف، اظهار داشت: یکی از نکات مهمی که وجود دارد بحث واردات کالای خارجی است که مشابه داخلی دارند و نیاز به یک فرهنگ سازی دارد. در اینجا هم نیاز به مطالبه گری از اوضاع و دستگاه های مختلف است و هم این که بین آحاد جامعه فرهنگ سازی شود و الگوی مصرف به سمتی برود که اگر بدانیم یک کالای داخلی هم ارز از نظر کیفیت کالای خارجی وجود دارد، مردم بتوانند به سوی کالای داخلی گرایش پیدا کنند که رسانه در این زمینه ها باید هنرمندانه، جذاب و خلاقانه ورود پیدا کند.

در این زمینه بخوانید:

کارگردان «بچه مهندس»: از داستان های ناامیدکننده عبور کنیم/ قهرمان بسازیم

پادکست/داستانی در ستایش امید و پیشرفت


نقش شبکه های رادیویی در روایت پیشرفت ها و امیدآفرینی برای جوانان

صالحی با اشاره به نقش شبکه های رادیویی در روایت پیشرفت ها و امیدآفرینی برای جوانان اظهار داشت: اقداماتی در شبکه های رادیویی ذیل محورهای سند تحول رسانه در دستور کار هست و باید به آن پرداخته شود، ولی باید مصمم تر و خیلی جدی تر و با تلاش مضاعف بتوانیم در این راه گام برداریم. رادیو ایران دراین خصوص برنامه هایی دارد که مهم ترین آنها نمودار، ایران امروز، دستور کار و خاص باشید هستند که در این ذیل فعالیت دارند. همین طور رادیو جوان دراین خصوص برنامه بلامانع، گفت و گوی اقصادی، نوسان و بدون خط خوردگی را در آنتن دنبال می کند. رادیو اقتصاد هم که حوزه تخصصی است دراین خصوص برنامه های مختلفی را تدارک دیده است که شامل رهیافت، نبض تولید، سهم من، مجله اقتصاد، مجله کشاورزی، روی خط اقتصاد، جهش تولید و برنامه ای برای بانوان کارآفرین با نام آفرین بانو را روی آنتن دارد که بتازگی در کنداکتور پخش رادیو اقتصاد قرار گرفته است. سایر شبکه ها نیز متناسب با ماموریت خود، برنامه هایی را روی آنتن دارند و تدارک خواهند دید.

چگونه جوان امروزی را به سوی رسانه جذب کنیم؟
مدیر رادیو اقتصاد در آخر در جواب این پرسش که چگونه می توان برنامه هایی تولید کرد که با جوان امروزی ارتباط برقرار کند؟ توضیح داد: برای حوزه جوانان در رادیو، شبکه ای تخصصی به همین نام داریم و برنامه ها متناسب با این حوزه ها تولید می شوند. بحث دیگر جذابیت در برنامه هاست که در ساختار و محتوا باید به آن توجه داشته باشیم. در عرصه ساختار که متنوع است ممکنست وقت هایی به سبب اقتضاعات شبکه برنامه گزارشی از دستاوردها داشته باشیم که خود این گزارش اگر خوب تولید شود و المان های رسانه ای و نیاز مخاطب در آن دیده شده باشد، منجر به این می شود که جوانان به چشم خود این پیشرفت ها را ببینند و بشنوند، در امیدآفرینی و امیدبخشی هم اساسا موثر خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت ساختار برنامه سازی در تلویزیون و رادیو اظهار داشت: با بروز و ظهور رسانه های نوین و همین طور با وجود فضای مجازی، نیاز جوان امروزی این است که در قالب های متنوع و جذاب بتوانیم مطالب خوبی را منتقل می نماییم و این کار را به بهترین شکل هم انجام دهیم. درحقیقت حرف های خوب را خوب بزنیم و به مخاطب و جوانان انتقال دهیم تا رسانه را دنبال کنند و بپذیرند و در حوزه امیدبخشی موثر باشیم.


1403/11/07
12:18:24
5.0 / 5
287
تگهای خبر: برنامه , تلویزیون , داستان , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لینک دوستان علی جون
علی جون - سرگرمی و طنز