منشور تحول روابط عمومی ایران تدوین شد
علی جون: منشور تحول روابط عمومی ایران با هدف ایجاد تحول بنیادین در روابط عمومی و ارتقاء جایگاه آن در سازمان ها و جامعه، توسط اساتید و متخصصان روابط عمومی کشور تدوین و منتشر گردید.
حمید شکری خانقاه ـ مدرس دانشگاه در عرصه ارتباطات و روابط عمومی ـ به عنوان دبیر کارگروه تدوین منشور تحول روابط عمومی های کشور درباره ی جزییات تدوین منشور تحول روابط عمومی ایران به ایسنا توضیح داد: این منشور که شامل ۹ ماده است، چارچوبی جامع برای پیشرفت عملکرد، اثربخشی و مدیریت نظام ارتباطات سازمان ها (اعم از دولتی، نیمه دولتی و خصوصی) ارائه می دهد و با تکیه بر رویکرد های نوین ارتباطی، استانداردهای بین المللی و با درنظر گرفتن نقش حیاتی روابط عمومی ها در پیشبرد اهداف توسعه ای کشور، تحقق اهداف سازمان ها و پیشرفت سطح آگاهی و اعتماد عمومی و ایجاد سرمایه اجتماعی، تدوین شده است.
شکری خانقاه با تأکید بر این که این منشور نقشه راهی نو برای اعتلای نظام ارتباطات یکپارچه کشور و دغدغه های متخصصان و کارشناسان روابط عمومی درباب جایگاه روابط عمومی در کشور است، اظهار داشت: تدوین کنندگان این منشور آقایان داود زارعیان، حمید ضیایی پرور، احمد یحیایی ایله ای و بنده هر کدام با سه دهه تجربه موثر در محیط دانشگاهی و مدیریت روابط عمومی سازمانی و انتشار آثار علمی و کتاب های کاربردی در عرصه روابط عمومی اعتقاد دارند که با اجرای کامل آن، و همراهی و مشارکت سازمان ها و ارگان ها و انجمن های متولی می توان شاهد تحولی چشم گیر در روابط عمومی ایران بود و به پیشرفت سطح آگاهی، افزایش اعتماد و پیشرفت مشارکت عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی کمک کرد.
وی افزود: برای تدوین این منشور جلسات و هم اندیشی های مختلفی انجام شده و معتقدیم این سند استراتژیک می تواند به عنوان نقشه راهی برای تحول روابط عمومی در ایران مورد استفاده همه سازمانها، انجمن های تخصصی و دانش پژوهان قرار گیرد.
شکری خانقاه در ادامه اظهار داشت: ما با التزام به این اصول و کوشش برای بهبود مستمر نظام ارتباطات یکپارچه کشور، خواهیم توانست شاهد تحولی چشم گیر در امتداد تعالی سطح آگاهی، افزایش اعتماد و پیشرفت مشارکت عمومی و در نهایت ایجاد سرمایه اجتماعی پایدار با برقراری روابط عمومی راهبردی مردم مدار و سازمان محور در ایران باشیم.
دبیر کارگروه تدوین منشور تحول روابط عمومی های کشور در آخر مهم ترین محورهای این منشور را تشریح نمود که به شرح زیر است:
* تحول در پروسه جذب و آموزش نیروی انسانی: جذب نیروهای متخصص و متعهد، ارائه برنامه های آموزشی به روز و ایجاد فرصت های یادگیری و رشد فردی برای کارکنان.
* بازبینی در ساختار و تشکیلات سازمانی: طراحی ساختار سازمانی انعطاف پذیر و چابک، تعریف مشاغل تخصصی و تامین تجهیزات و تکنولوژی های جدید.
* استقلال رأی و مشارکت در تصمیم گیری های استراتژیک: حضور فعال روابط عمومی در تصمیم گیری های کلان سازمان و برخورداری از بودجه مستقل.
* رویکرد مسئله محوری و برنامه ریزی راهبردی: شناسایی و تحلیل مسایل سازمان و تدوین برنامه های راهبردی با هدف دستیابی به اهداف کلان.
* نظام مندی فرآیندهای نوین ارتباطی و نوآوری: استفاده از تکنولوژی های جدید و ابزارهای دیجیتال، خصوصاً هوش مصنوعی، برای پیشرفت ارتباطات.
* ارزیابی و اندازه گیری اثربخشی فرآیندها: تعیین فاکتورهای کلیدی عملکرد (KPIs) و سنجش مستمر اثربخشی اقدامات روابط عمومی.
* ایفای نقش روابط عمومی در توسعه ملی و مسئولیت اجتماعی: مشارکت در پروژه های ملی، ترویج فرهنگ سازمانی و ارزش های اخلاقی و رفتارهای مسئولانه.
* مدیریت ارتباطات راهبردی و اخلاق حرفه ای در بحران: تدوین برنامه های مدیریت بحران، رعایت اصول اخلاق حرفه ای و اطلاع رسانی شفاف و بموقع.
* اصلاح فرآیندهای ارتباطی سازمان ها با مردم: تسهیل و تسریع ارتباطات، حذف پیچیدگی های اداری و کاهش فساد اداری.
بگفته شکری خانقاه منشور تحول روابط عمومی های کشور در اختیار تمامی سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی قرار گرفته است که با بومی سازی و اجرای آن، قدمی مهم در راستای توسعه پایدار کشور و تحول بنیادین روابط عمومی مدرن در جامعه برداشته شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون