مراقب رافائل فرانچسکو باشید!
به گزارش علی جون، فریب فرانچسکو، تنها نمونه ای از توطئه های غرب است، اما آژانس، به عنوان بازوی اجرائی سیاستهای غرب به ویژه در دوره مسئولیت فردی بدنام به نام رافائل گروسی، نقشی کلیدی در فشار بر ایران ایفا کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان - مدتی قبل محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، دراعترافی تکان دهنده فاش کرد: «در روز آخر مذاکرات برجام، کارشناس اتحادیه اروپا به یکی از مذاکره کنندگان بسیار عالی من گفته بود اگر در برجام بنویسیم لغو، مجبور می شویم تحریم های غیرهسته ای را باردیگر تصویب کنیم؛ بنابراین ما از این عبارت [تعلیق] استفاده می نماییم. این پیشنهاد را کارشناس مالی اتحادیه اروپا، آقایی به نام فرانچسکو که فامیلی اش ایتالیایی بود، به این همکار خوب و برجسته من گفت. ایشان هم گفته بود اشکالی ندارد.»
این فریب، در لحظات پایانی مذاکرات، کلمه «تعلیق» (suspension) را بجای «لغو» (lift) در ضمائم برجام گنجاند، بدون اینکه تیم ایرانی از تبعات آن آگاه باشد. ظریف در سال ۱۴۰۰، با اقراری دیرهنگام اظهار داشت: «در مجلس گفتم که در برجام کلمه ساسپنشن (تعلیق) نیست و این اشتباه از من بود. چهار بار یا سه بار کلمه ساسپند در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره کننده ما، به ما اطلاع نداده بود.» این تناقض که ظریف پیش تر در مجلس تاکید کرده بود «در هیچ جای برجام تعلیق نیامده، هر کس تعلیق ترجمه کرده، اشتباه کرده»، عمق خیانت غرب را نشان میدهد. بنابراین این حیله کلمه تعلیق، بار ها در متن پنهان شد بدون آن که مذاکره کنندگانی که بعدا ازآن ها با ۷۵۰ سکه تقدیرشد ازآن خبردارباشند. ماجرای فرانچسکو، به عنوان نماد فریب دیپلماتیک، هشداری است که ما را به بدبینی نسبت به آژانس دعوت می کند - نهادی که با جاسوسی، دزدی اسناد، سیاسی کاری و بازی در زمین آمریکا و تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان)، بار ها به اعتماد ایران خیانت کرده است. ماجرای فرانچسکو و برجام مانند خنجری در قلب اعتماد ایران به غرب، نمادی از فریبکاری های دشمنان ملت ایران است که باید ما را نسبت به سازوکار های وابسته به تروئیکا و آمریکا هوشیار کند.
فریب فرانچسکو، تنها نمونه ای از توطئه های غرب است، اما آژانس، به عنوان بازوی اجرایی سیاستهای غرب به ویژه در دوره مسئولیت فردی بدنام به نام رافائل گروسی، نقشی کلیدی در فشار بر ایران ایفا کرده است. این نهاد که قرار بود ناظر بی طرف برجام باشد، گزارش هایش در دوره گروسی همیشه با جهت گیری سیاسی همراه بوده است و سکوت در مقابل زرادخانه هسته ای اسرائیل، اما افترا زنی مداوم به ایران ماحصل گزارش های همیشگی آن بوده. این دوگانگی، آژانس را به ابزاری برای حفظ تحریم ها و تداوم فشار بر تهران تبدیل کرد. آژانس، بجای محکوم کردن اسناد مخدوشی که از راه جاسوسی رژیم صهیونیستی به دست آورده، از آنها برای افترا زنی به ایران استفاده کرد، در حالیکه نتانیاهو آنها را بهانه خروج ترامپ از برجام قرار داد. اسناد فاش شده اخیر نشان میدهد نامه های محرمانه ایران به آژانس مستقیما به اسرائیل انتقال داده می شد. نباید فراموش کرد که اطلاعاتی که آژانس در اختیار داشته است، زمینه ساز ترور دانشمندان هسته ای، تهاجمات سایبری مانند ویروس استاکس نت و بمباران تأسیسات ایران شد.
اوج خیانت آژانس درجنگ تحمیلی ۱۲ روزه نمایان شد. چندروزپیش ازحمله اسرائیل، آژانس بافشارآمریکاوتروئیکا، قطعنامه ای ضد ایران تصویب کرد و تهران را با ادعا هایی سیاسی محکوم نمود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند این قطعنامه بهانه ای برای بمباران تأسیسات نطنز، فردو و اراک شد. در طول جنگ، رافائل گروسی سکوت کرد و بعد از حملات، بجای محکوم کردن تجاوز، تنها از «ایمنی تأسیسات» سخن گفت. ایران، در پاسخ، همکاری را معلق کرد و مجلس شورای اسلامی قانونی برای ممنوعیت بازرسی ها تصویب نمود، چونکه اطلاعات آژانس مستقیما به دشمن رسیده بود. این جنگ، به خوبی نشان داد آژانس شریک جنایت آمریکا و اسرائیل است.
روایت دوگانه و بد عهدی آژانس در آخرین نمونه توافق اخیر ایران و آژانس در قاهره قرار بود قدمی برای کاهش تنش ها باشد، اما داستانهای متضاد طرفین، عمق فریب کاری آژانس را نشان میدهد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، بلا فاصله بعد از امضا، از «ازسرگیری فوری بازرسی ها» سخن گفت، گویی توافق دسترسی بی قیدوشرط را تضمین کرده است. اما سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان، صراحتا اعلام نمود: «هیچ دسترسی به بازرسان آژانس داده نمی شود.» او توضیح داد که برای تأسیسات صدمه دیده از حملات، ابتدا اقدامات زیست محیطی لازم است، سپس گزارش به شورایعالی امنیت ملی ایران ارسال می شود. عراقچی اشاره کرد: «با توجه به تغییر شرایط و الزامات قانونی ایران همکاری ها مثل گذشته نمی تواند باشد»
این تضاد روایی، احتمالاً ریشه در متن توافق دارد: هر دو طرف بر «متن واحد» تاکید دارند، اما تفسیر ها متفاوت می باشد. ایران بر مراحل تدریجی و تصمیم گیری شورایعالی امنیت ملی اصرار دارد، در حالیکه آژانس بدنبال دسترسی سریع برای ارزیابی ذخایر مواد غنی شده زیر آوار بمباران هاست. این تناقض، انتقادات داخلی نمایندگان مجلس را برانگیخت که توافق را «بسترساز جنگ دوباره» می دانند و بهانه جویی های غرب را تقویت کرد که آنرا ناکافی می شمارند. عراقچی این توافق را «عصاره تجربیات گذشته» خواند که برای ممانعت از «تلخی های قبلی» تنظیم شده، اما روایت دوگانه آژانس، خطر فریب جدید را گوشزد می کند.
برای روشن سازی این ابهامات، عراقچی در برنامه «گفت وگوی ویژه خبری» توضیحات جامعی ارائه داد. درباره ی توافق قاهره، عراقچی سه نقطه کلیدی را برشمرد: ۱) پذیرش حمله به تأسیسات هسته ای به عنوان اقدامی غیرقانونی؛ ۲) به رسمیت شناختن شرایط جدید و تغییر در همکاری ها؛ ۳) رعایت قانون مجلس و نظر شورایعالی امنیت ملی. او تاکید کرد: «در خصوص تأسیسات بمباران شده، شرایط پیچیده است. آژانس نگرانی های ایران را مشروع دانسته. فعلا بازرسی صورت نمی گیرد تا اقدامات زیست محیطی صورت گیرد، سپس گزارش به شورایعالی امنیت ملی می رود و بعدا مذاکرات برای نحوه بازرسی ها به انجام می رسد.» عراقچی اضافه کرد: «هیچ اجازه بازرسی هم اکنون داده نشده و آژانس این مسیر جدید را پذیرفته. اعتبار توافق تا وقتی است که اقدام خصمانه ای ضد ایران صورت نگیرد.» وی در واکنش به روایت گروسی، اظهار داشت: «هر طرف روایت خودش را دارد، اما متن توافق یکی است و شیوه دسترسی بعدا تصمیم گیری می شود.»
از فرانچسکو تا قاهره ماجرای فرانچسکو، نماد فریب غرب، درس بزرگی است: آژانس، با سابقه جاسوسی و سیاسی کاری، قابل اعتماد نیست. گزارش های گروسی که ایران را به «انباشت اورانیوم برای ۱۰ بمب» متهم می کند، در حالیکه سکوت در مقابل جنایات اسرائیل پیشه کرده، نشان دهنده ادامه این خیانت است. توافق قاهره، بااینکه قدمی برای کاهش تنش است اماتفسیر به رای آژانس وفشار های تروئیکا، آینده ای نامطمئن را رقم زده است. ایران هشدار داده که بازگشت تحریم ها، توافق را باطل می کند.
جزئیات نشست اضطراری با عراقچی روز گذشته نشست اضطراری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد.
ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه اظهار داشت: وزیر امورخارجه درباره ی آن چه که در قاهره بتازگی اتفاق افتاد، چند نکته را ذکر کرد؛ همچون اینکه اروپا حق فعال سازی اسنپ بک را ندارد و این اقدام غیرحقوقی و برخلاف قانون است و تعامل ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی با عنایت به شرایط جدید و قانون مجلس فرق کرده است و به مثل گذشته نمی توانیم با آژانس همکاری کنیم؛ بنابراین نیازمند مدالیته جدید هستیم. وی اشاره کرد: وزیر امورخارجه تصریح کرد که فعال سازی اسنپ بک نامطلوب و تاثیرات سیاسی و روانی دارد، اما در مورد تاثیرات اقتصادی آن اغراق صورت گرفته است. همینطور قصد همکاری با آژانس به صورت سابق را نداریم. رضایی اضافه کرد: وزیر امور خارجه درباره ی دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت که در مذاکرات قاهره با گروسی دو تا سه ساعت بر روی متن توافق کار کردیم و بعد از اعمال ملاحظات ما، تبدیل به متن مورد قبول ما شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اشاره کرد: همینطور بنا بگفته وزیر امورخارجه، آژانس قبول کرده که ما با ترتیبات جدید با آنها تعامل نماییم. چونکه ما دغدغه امنیتی جدیدی در ارتباط با مراکز هسته ای داریم که باید به آن احترام گذاشته شود. همینطور در تفاهم با آژانس تأکید شده که همکاری با آژانس و بازرسی از تاسیسات هسته ای کشور در قالب قانون مجلس و مصوبات شورایعالی امنیت ملی خواهد بود و اجرای تفاهم ما با آژانس به شرطی خواهد بود که عمل خصمانه همچون اسنپ بک ضد ایران صورت نگیرد.
رضایی اضافه کرد: وزیر امورخارجه تصریح کرد که اگر عمل خصمانه ضد کشور ما صورت پذیرد، تفاهمنامه کن لم یکن خواهد شد.
منبع: تسنیم
منبع: علی جون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون