تصاویری از دكور برنامه های انتخاباتی تلویزیون
در فاصله یک ماه مانده به انتخابات 28 خرداد 1400، استودیوهای سیما برای تولید برنامه های انتخاباتی آماده شده اند. در این گزارش تصاویری از برنامه های انتخاباتی در شبکه های یک، سه و چهار قابل مشاهده می باشد.
به گزارش علی جون به نقل از روابط عمومی صداوسیما، استودیوی شماره ۱۱ هم برای مناظره های انتخاباتی در نظر گرفته شده است که کار ساخت آن به سبب مشخص نشدن تعداد قطعی نامزدهای انتخابات هنوز نهایی نشده، اما طرح کلی آن اجرا شده است.
استودیوی شماره ۱۲ برای برنامه شبکه سه و استودیوی شماره ۱۳ برای برنامه شبکه یک و استودیوی شماره ۱۴ برای برنامه شبکه چهار، بعد از پشت سر گذاشتن مراحل فنی و ساخت آرایه آماده بهره برداری شده اند.
اقداماتی مانند تعویض و تغییر نور استودیوها، ایجاد زیرساخت برای ۱۴۰ خط نور، تعویض میکسر صدا و اقدامات فنی جهت استفاده چندین دوربین و بازسازی شبکه حرکتی و تلسکوپی پروژکتورها و نصب پروژکتورهای جدید LED ازجمله اقدامات مرکز تولید و فنی سیما برای تجهیز استودیوها بوده است.
علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات سازمان با حضور در استودیوهای مربوط به انتخابات اظهار داشت: ما برمبنای نگاهی که مردم به انتخابات دارند، آمار و اطلاعات را جمع آوری می نماییم و داده هایمان متأثر از دید مخاطبان است که این نگاه می تواند تحت تأثیر مناظره ها و برنامه های ویژه رادیو و تلویزیون باشد.
رئیس مرکز تحقیقات با اشاره به تأثیر مناظره ها و برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری در شورآفرینی و گرم شدن فضای انتخابات اظهار داشت: بالاترین آمار مخاطبان در برنامه های انتخاباتی مربوط به مناظره هاست که به لحاظ میزان بیننده همیشه فاصله معناداری با پربیننده ترین برنامه های تلویزیون در زمان خود داشته اند.
طلوعی اشاره کرد در آخرین انتخابات ریاست جمهوری با استقبال ۶۴ درصدی از مناظره ها روبرو بودیم که در برش زمانی خود از پربیننده ترین برنامه روی آنتن سبقت گرفته بود.
وی ادامه داد: بنظر می رسد در انتخابات ۱۴۰۰ نیز مناظره ها می توانند نگاه مخاطب را به خود جلب کنند و بصورت کلی امیدواریم با چینش متفاوت برنامه های مختلف و متنوع رسانه ملی در انتخابات امسال، مردم بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.
طلوعی با اشاره به رعایت عدالت رسانه ای در رقابت انتخاباتی اظهار داشت: برنامه های قانونی می توانند شناخت بیشتری از نامزدهای انتخاباتی به مخاطب عرضه کنند، بطوریکه در دوره های پیش، نامزدهایی با یک تا دو درصد شناخت در بین مردم بعد از برنامه های داغ تلویزیونی تا بیشتر از ۴۰ درصد نزد مردم شناخته شدند.
رئیس مرکز تحقیقات اشاره کرد: مخاطبان انتظار دارند مناظره ها تصویری از اخلاق را به آنها عرضه نماید و رعایت این نکته در مقبولیت نامزدها تأثیر به سزایی دارد.
او در آخر با اشاره به تعداد نظرسنجی هایی که رسانه ملی برای انتخابات انجام می دهد، اظهار داشت: مرکز تحقیقات تا حالا ۱۴ نظرسنجی انجام داده است و با ورود به فضای انتخاباتی در هفته دو نظرسنجی انجام می شود که این تعداد در هفته آخر انتخابات به نظرسنجی های روزانه تبدیل می شود. تجمیع این نظرسنجی ها نتایج نهایی نظرسنجی رسانه ملی را که همیشه با کمترین ضریب خطا روبرو بوده، دربر می گیرد.
اهمیت به جزییات در طراحی آرایه ها/ رنگ آبی کمرنگ و کرم غالب است
طرح آرایه برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در فروردین ماه به تایید رسید و الان با تلاش طراحان و عوامل مرکز تولید و فنی سیما نصب آرایه ها به انتها رسیده است.
عبدالعباس برغشی، رئیس کمیته طراحان صحنه برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری اظهار داشت: طرح آرایه ها، ماحصل نظر کمیته طراحی آرایه بوده که در انتخاب آن زیبایی شناسی، مخاطب شناسی و هویت بصری ایرانی، اسلامی لحاظ شده است.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه در بیشتر آرایه ها، رنگ آبی کمرنگ و کرم غالب است و این انتخاب برگرفته از هویت ایرانی و برای آرامش بخشی است، اظهار داشت: رنگ آبی کم رنگ از نظر حرفه ای، عمق میدان و گستردگی فضای آرایه را نزد مخاطب به وجود می آورد و صحنه را چشم نوازتر می کند.
زهره گوهرشادی، یکی از طراحان آرایه های برنامه های انتخاباتی نیز استفاده از رنگ آبی کم رنگ در بیشتر آرایه ها را باتوجه به کارکرد این رنگ موثر دانست و اضافه کرد: این رنگ هم عمق میدان بیشتری به وجود می آورد و هم برای مخاطب و مصاحبه شونده، آرامش به وجود می آورد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون