علی جون
۱۴۰۰ مجازی ترین انتخابات را دارد

تاكید بر پخش آنلاین مناظره های انتخاباتی بطور مساوی

تاكید بر پخش آنلاین مناظره های انتخاباتی بطور مساوی

به گزارش علی جون رئیس ساترا درباره برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بحران کرونا بیان کرد: باتوجه به وضعیت خاصی که بواسطه بحران کرونا در آن قرار داریم انتخابات این دوره به مجازی ترین انتخابات مشهور شده است.


به گزارش علی جون به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی ساترا، جلسه رونمایی از طرح «انتخابات فراگیر، رسانه فراگیر، عدالت رسانه ای» با حضور سید محمدصادق امامیان (رئیس ساترا)، احسان قاضی زاده هاشمی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ستاد انتخابات کشور) و تعدادی از مدیران رسانه های صوت و تصویر فراگیر آپارات، تماشا، نماشا، ام پی فور، دیدستان، دالفک، ویدانه، روز شنبه (اول خردادماه) انجام شد.
سید محمدصادق امامیان، رئیس ساترا درباره برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بحران کرونا بیان کرد: باتوجه به وضعیت خاصی که بواسطه بحران کرونا در آن قرار داریم انتخابات این دوره به مجازی ترین انتخابات مشهور شده است؛ بدین سبب نقش فضای مجازی در این شرایط بسیار قابل اهمیت است. انتخابات اخیر آمریکا نشان داد فضای مجازی فضایی بسیار پرتنش و پرچالش است.
او با اعلان اینکه حضور رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در انتخابات امری مهم می باشد، اظهار داشت: رسانه ملی و رسانه های فضای مجازی با مشارکت مردم در انتخابات باید این پیام را به جامعه منتقل کنند که در نهایت این تجربه را به یک تجربه موفق تبدیل نموده اند. شاخصه مهم کشور ما در فضای سیاسی و انتخاباتی به این شکل است که تا حدی عدالت رسانه ای را فراهم می کند؛ بعنوان مثال کمپین های آمریکا در فضای انتخاباتی هزینه های بالایی را صرف کردند هزینه ای بیش از دو میلیارد دلار! ما بهره مندی از چنین مبلغی را مدنظر نداریم.
امامیان اضافه کرد: هفته گذشته در ستاد انتخابات وزارت کشور همه دستگاه های مسئول برای فعالیت هماهنگ اظهار آمادگی کردند. باید توجه داشت در یک فضای سخت و پرچالش در بحران کرونا، رویداد مهم انتخابات رئیس جمهوری را در پیش داریم؛ پس باید در کنار هم چالش های بخشی و ستادی را کنار بگذاریم؛ بازیگر اصلی این رویداد نیز رسانه ها هستند.
او با تاکید بر این که صداوسیما و رسانه های بخش خصوصی هر یک به نوبه خود نقششان را ایفا می کنند، دراین زمینه اظهار نمود: این همکاری را تشکیل یک جبهه رسانه ای تعبیر می کنم که همه با هم مسئولیتی ملی را اجرا می نماییم. آخرین هدف این کار را می توان تقویت، جانفشانی و تثبیت رسانه های داخلی دانست.
امامیان در ادامه به چند مورد از اقداماتی که در آستانه انتخابات در حوزه رسانه ها صورت خواهد گرفت، اشاره نمود و اظهار داشت: نخستین اقدام ایجاد صفحه ویژه انتخابات است؛ بطوریکه تمام رسانه ها به تک تک کاندیداها به شکل مساوی این اجازه را بدهند که در آنها به انتشار محتوا در چهارچوب قوانین ستاد انتخابات کشور بپردازند. مورد بعدی برچسب انتخاباتی است؛ برای اینکه تفکیک محتوای انتخاباتی از محتوای غیرانتخاباتی دراین زمینه نکته بسیار مهمی است.
رئیس ساترا افزود: امکان بعدی گزارش دهی ویژه انتخابات است؛ به نحوی که اگر تخلفات و شکایات انتخاباتی وجود داشته باشد، امکان گزارش دهی فوری توسط رسانه ها برقرار شود. در نهایت ما باید یک بسته تبلیغاتی در صورت تمایل رسانه ها فراهم نماییم که بصورت شفاف و یکسان برای همه قابل استفاده باشد. اقدام بعدی وظیفه اجتماعی رسانه ها یعنی ایجاد سواد رسانه ای بین جامعه و افراد است.
او تصریح کرد: هفته گذشته در مصوبه ای از کاندیداها خواسته شد بطور رسمی در پلت فرم ها حضور داشته باشند و نماینده های رسمی خودرا معرفی کنند تا به همان میزان که در برنامه های قانونی در رسانه ملی بطور جدی حضور پیدا می کنند به همان اندازه در رسانه های داخلی نیز حضور داشته باشند و فعالیت کنند. از طرفی صداوسیما نیز طبق مصوبه ای باید امکان بازپخش برنامه های قانونی کاندیداها و مناظره هایی را که پخش می شوند، فراهم آورد.
امامیان با تاکید بر این که پخش آنلاین مناظرات انتخاباتی بطور مساوی جزو اهداف خواهد بود، اظهار داشت: ضمن این که آنتن صداوسیما نیز تحت مقررات عمل خواهد کرد؛ چونکه ستاد انتخابات کشور مسئول نهایی مقررات است. ما در انتخابات قانون ویژه و مرجع تشخیص مسئولیت داریم.
او با اعلان اینکه خوش شانسی بعدی ما این است که در انتخابات بیشتر از آنکه تخلف مطرح باشد شکایت مطرح است، افزود: یعنی بیشتر از آنکه نگران پخش شدن بد محتوا باشیم نگران این مساله هستیم که محتوا شاکی خصوصی دارد آن هم شاکی در حد یک نامزد ریاست جمهوری!
امامیان اشاره کرد: در مجموع از چند روز آینده که کاندیداهای تایید صلاحیت شده معرفی شوند محتوا و مباحث مطرح شده از جانب نامزدها در همه پلت فرم ها محتوایی یکسان خواهد داشت. تمام این مباحث حاوی یک پیام است که انتخابات امری مهمست و همه ما باید در جهت اجرای درست آن تلاش و همکاری نماییم.
در ادامه این جلسه، سید احسان قاضی زاده هاشمی به بیان اقدامات و برنامه های ستاد انتخابات کشور و همکاری با ساترا و رسانه ها پرداخت و اظهار داشت: تنها انتخاباتی که در کشور برای آن قانون داریم انتخابات ریاست جمهوری استو طبق قانون انتخابات، کمیسیونی تشکیل می شود با عنوان «کمیسیون برگزاری بررسی تبلیغات ریاست جمهوری»؛ این کمیسیون ۵ عضو دارد و ششمین عضو آن یک ناظر است. در این کمیسیون بخشنامه ها، دستورالعمل ها و سایر موارد تبلیغاتی را انجام می دهند. در مبحث انتخابات یک بخش مختص به رسانه هاست که این بخش شامل فضای مجازی، مطبوعات و خبرگزاری ها، رادیو و تلویزیون و امکانات دولتی و عمومی است که در اختیار نامزدهای تبلیغاتی قرار دارد.
او با اعلان اینکه امسال درباره فضای مجازی هم بصورت ویژه برنامه ریزی داشته ایم، اظهار داشت: آنچه در مورد پلت فرم های داخلی و ایرانی مطرح است استفاده عادلانه و برابر توسط همه مجموعه هایی است که به صورتی از امکانات عمومی استفاده می نمایند. نگاه ما به تبلیغات انتخاباتی نگاهی مانند آگهی تجاری، تجاری و اقتصادی نیست، بلکه نگاه ما مربوط به استفاده از شرایط و امکانات عمومی تا حجم معینی است. اگر هر ستادی مازاد بر حجم تعیین شده درخواستی داشت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: مورد بعدی استقرار نماینده از کمیسیون ستاد انتخابات در ساترا است که با هماهنگی های لازم کارهای ارتباطی با رسانه ها را برعهده خواهد داشت؛ بطوریکه این نماینده تنها پل ارتباطی بین رسانه ها و ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری است.




منبع:

1400/03/03
10:10:36
5.0 / 5
229
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳