علی جون

تلویزیون چند ساعت تریبون نامزدها و انصرافی ها شد؟

تلویزیون چند ساعت تریبون نامزدها و انصرافی ها شد؟

علی جون: آنتن شبکه های سراسری تلویزیون در جریان سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، به هر کدام از نامزدها نزدیک به 9 ساعت فرصت تبلیغات داد. این رقم به استثنای سه مناظره ای است که هر کدام، در مدت زمان بیش از 180 دقیقه روی آنتن رفت و بطور کلی چیزی حدود یک ساعت و نیم در جریان سه مناظره، به هر نامزد فرصت داده شد تا ضمن بیان نقطه نظراتش، به انتقاد از رقبا بپردازند.


به گزارش علی جون به نقل از ایسنا، پخش تبلیغات تلویزیونی در جریان سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری از جمعه ـ هفتم خرداد ماه ـ شروع شد و در جریان آن هفت کاندیدای احراز صلاحیت شده از طرف شورای نگهبان، فرصت پیدا کردند که تا آخرین روزی که قوانین انتخاباتی به آنها اجازه می دهد (۲۶ خرداد ماه) از آنتن رسانه ملی و مخاطبانش برای معرفی برنامه هایشان و همین طور طرح انتقادهایی از دولت فعلی و دیگر رقبا بهره ببرند.
بر این اساس شبکه یک سیما که پخش برنامه های «با دوربین» (رییس جمهور) (۴۰ دقیقه) و مستندهای تبلیغاتی نامزدها (دو مستند ۳۰ دقیقه ای) را عهده دار شده بود، در مجموع به هر نامزد ۱۰۰ دقیقه فرصت داد تا در پربیننده ترین ساعات خود یعنی هشت شب و ۱۹ و ۳۰ دقیقه، برنامه های تبلیغاتی خودرا روی آنتن بفرستند. هر چند تعدادی از نامزدها به سبب این که حاضر به سانسور مستند خود نشده بودند یا دیر به این خواسته تن دادند، در نهایت از فرصت پخش یکی از فیلم های تبلیغاتی خود محروم شدند.
مناظره های انتخاباتی هم که همانند دوره های گذشته از شبکه اول سیما پخش گردید، در هر قسمت ۱۸۰ دقیقه را شامل می شد و در جریان آن به هر نامزد چیزی حدود ۲۹ دقیقه ـ در دو بخش مختلف ـ فرصت داده می شد که به سوالات پاسخ دهد، به نقد دیدگاه های رقبای خود در مناظره بپردازد و درباره دیدگاه های مطرح شده سخن بگوید و از خود دفاع کند.
شبکه دو سیما هم در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ۱۰۰ دقیقه از آنتن خودرا به هر نامزد اختصاص داد؛ بخش خبری ۲۰: ۳۰ (گفت و گوی تصویری و بدون تعارف) در مجموع به مدت ۱۰ دقیقه برای هر نامزد و نیز دو گفت و گوی ویژه خبری به مدت ۴۵ دقیقه برای هر نامزد.
شبکه سه سیما برنامه «رییس جمهور و جوانان» را از جمعه ـ ۱۴ خرداد ماه ـ شروع کرد و به هر نامزد مدت ۶۰ دقیقه فرصت داد تا در ساعت ۶ عصر با حضور در استودیویی، نقطه نظراتش را در جمع عده ای از جوانان بیان کند.
شبکه چهار در انتخابات ۱۴۰۰، برنامه «با نخبگان» را داشت این برنامه هم به مدت ۶۰ دقیقه برای هر نامزد پخش گردید. شبکه پنج برنامه «دست خط» را به مدت ۶۰ دقیقه برای هر نامزد روی آنتن برد و شبکه خبر هم گفت و گوی ضبط شده نامزدها را به مدت ۳۰ دقیقه برای هر کدام پخش کرد.
برنامه «ایران ما» در شبکه جام جم به هر کدام از نامزدهای انتخاباتی مهلت داد تا در ساعت یک بامدادان به وقت تهران در دو نوبت (هر بار به مدت ۶۰ دقیقه) نقطه نظراتش را مطرح کند.
و بر این اساس می توان گفت با فاکتور گرفتن از مناظره ها که سهم تقریبی هر نامزد در مجموع سه مناظره حدود ۹۰ دقیقه بوده است، شبکه های تلویزیونی به هر یک از هفت نامزد ریاست جمهوری، ۵۳۰ دقیقه فرصت دادند که برنامه های تبلیغاتی خودرا مطرح کنند؛ یعنی چیزی حدود ۸ ساعت و ۵۰ دقیقه.
اما شبکه های سراسری در حالی این حجم از آنتن خودرا در ساعت پربیننده روز در اختیار این افراد قرار داده اند که بعد از پخش تمامی این برنامه ها و در آخرین روز از تبلیغات نامزدها در صداوسیما، سه کاندیدا از بین هفت نفر، اعلام انصراف کردند تا آنتن رسانه ملی در حقیقت تریبون برخی افرادی شود که در نهایت از شرکت در انتخابات کنار کشیدند.
ضمن این که در کنار شبکه های سراسری سیما، شبکه های استانی نیز بیکار نماندند و با دادن فرصت به نامزدها، تلاش کردند جایگزین سفرهای استانی شوند که در دوران کرونا امکان انجام آن نبود؛ هرچند که اغلب نامزدها در روزهای آخر باقیمانده به انتخابات این رویه را هم زیر پا گذاشتند و در استانها هم حاضر شدند.
در کنار تمام این ارقام، همین طور نباید از تبلیغات نامزدها در شبکه های رادیویی و همین طور اختصاص سهم عظیمی از اخبار رسانه های رسمی برخط و مکتوب به نامزدهای انتخاباتی هم غافل شد؛ کاندیداهایی که حدودا نیمی از آنها در فاصله دو روز مانده به انتخابات از ادامه حضور انصراف دادند تا در حقیقت بخش اعظمی از این ظرفیت رسانه ای کشور صرف انتقال نقطه نظرات افرادی شود که در نهایت به نفع دیگری کنار کشیدند و شاید از ابتدا هم تصمیمی جدی برای نشستن بر صندلی ریاست قوه مجریه را نداشتند.




منبع:

1400/03/28
13:37:33
5.0 / 5
525
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵