علی جون
علی جون
گفت وگو با آزاده مویدی فرد ـ صداپیشه

راز محبوبیت یک عروسک در تلویزیون

راز محبوبیت یک عروسک در تلویزیون

علی جون: به گزارش علی جون، آزاده مویدی فرد، صداپیشه عروسک معروف «چرا» که چندی پیش به جای یکی از عروسک های «شهرک کلیله و دمنه» هم صحبت کرده بود، فقدان افراد باسابقه این حوزه را دلیل ضعف آثار عروسکی می داند.


او تصریح می کند، آنچه در محبوبیت عروسک اهمیت دارد، خود عروسک پارچه ای نیست، بلکه ایده و فکری است که پشت آن قرار دارد.
آزاده مویدی فرد هنرمند عرصه عروسکی در رابطه با ی علت دیده نشدن کاراکترهای عروسکی در تلویزیون در سالهای اخیر، به ایسنا اظهار داشت: بزرگترین مساله ما برای نداشتن عروسک های موفق، فقط مساله خود عروسک نیست. عروسک یک اثر هنری است که از ایده و طراحی تا ساخت و اجرا پیش می رود. وقتی در رابطه با عروسک های موفقی همچون «زی زی گولو» و «کلاه قرمزی» حرف می زنیم، در رابطه با کاراکتر حرف می زنیم نه فقط خود عروسک؛ کاراکتری که طراحی دارد، فکر و ایده دارد و کارگردان باتجربه ای مثل خانم برومند بالای سرش است. نمی توان در این مورد صدمه شناسی را از آخر به ابتدا آورد. بله درست است، در سالهای اخیر عروسک های ما اغلب جا نمی افتند، چونکه فانتزی ندارند. چونکه هیچکدام با بچه ها وجه اشتراک ندارند. دلیلش نبودن طرح و ایده و فکر خوب و نشناختن مخاطب، چه کودک و چه بزرگسال است.
مویدی فرد که تا به امروز عروسک گردانی و صداپیشگی بیشتر از ۶۰ عروسک را انجام داده است و از شاخص ترین آنها میتوان به «بیژن»، «چرا»، «نینی»، «انیمیشن های نیروی انتظامی»، «گل بهار» و «سپیده» اشاره نمود، اضافه کرد: به تازگی عروسک های خوبی هم داشته ایم مثل همین عروسک های مجموعه «شهرک کلیله و دمنه» که پخش گردید. هم اکنون مساله اصلی ما قبل از ساخت عروسک است؛ پیش از این که یک عروسک طراحی شود و برود برای ساخت. ما در ایده پردازی ایراد داریم. در ایده پردازی نسبت به کشورهای دیگر دستمان بسته است و همیشه روی یک خط باریک راه می رویم که توان مانور نداریم، پس مساله عروسک ساز نیست.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
این عروسک ها از بازیگران سلبریتی تراند!
این صداپیشه در پاسخ به این که کوچ هنرمندان باسابقه حوزه عروسکی از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی، چقدر در پایین آمدن سطح کیفی کارها موثر بوده است؟ تاکید کرد: خیلی مؤثر است. معتقدم مساله عروسک نیست؛ مساله وجود انسان ها و گروهی است که درام را می شناسند، تئاتر و سینما و تلویزیون را می شناسند، قصه را بلدند و مخاطب را می شناسند. از دست دادن هر کدام از بزرگان که در مخاطب شناسی تاثیر درستی داشتند، بچه ها را متضرر کرده است.
این هنرمند نمایش های عروسکی، در رابطه با تاثیر عروسک ها بر کودکان و بالعکس الگوپذیری کودکان از عروسک ها، اظهار داشت: عروسک ها می توانند تأثیرات مثبت یا منفی زیادی روی بچه ها داشته باشند اما مساله ما نبودن فانتزی و نداشتن رویا است. بچه های ما فانتزی ندارند، از رویا هم عقب هستند و رویاپردازی برایشان خیلی چیز دور و بعیدی است. عروسک می تواند یک امکان فانتزی به بچه ها بدهد تا بچه تخیل و تصور کند اما ما در این داستان خیلی ضعیف هستیم.
او با اشاره به اینکه آخرین فعالیتش در زمینه نمایش عروسکی، همکاری با مجموعه نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه» به کارگردانی مرضیه برومند است، عنوان نمود مدتی می شود که با تلویزیون در زمینه کار کودک همکاری نداشته است، او در رابطه با علت این امر چنین توضیح داد: ظرفیت تلویزیون اشباع شده است. عزیزانی که در رأس تصمیم گیری برای کودکان هستند، بچه ها و هنر فانتزی را به خوبی نمی شناسند. پس از کاری به نام «پیم و پم» که برای شبکه کودک کارگردانی کردم و صدای عروسک شبرنگ در مجموعه «شبکه کوچک»، در تلویزیون کار نکرده ام.
مویدی فرد و عروسک چرا


منبع:

1401/07/29
12:12:34
5.0 / 5
500
تگهای خبر: اثر , اثر هنری , بازی , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
علی جون - سرگرمی و طنز