علی جون
توماج دانش بهزادی ـ بازیگر سریال سوران :

نقش منفی در ایران کارایی ندارد

نقش منفی در ایران کارایی ندارد

به گزارش علی جون، توماج دانش بهزادی، بازیگر نقش کیانوش در سریال «سوران» که کاراکتری منفی را ایفا می کند، می گوید: کیانوش در اصل قصه، منفی تر ترسیم شده بود اما من نمی خواستم این کاراکتر سیاه و منفور باشد. این بازیگر تئاتر معتقد است: نقش های منفی در ایران کارایی چندانی ندارند؛ در صورتیکه در بهترین فیلم های دنیا ضدقهرمان ها نقش اصلی را ایفا می کنند و مخاطب هم دوستشان دارد.


توماج دانش بهزادی ـ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ـ در گفتگویی با ایسنا ابتدا درباره ی حساسیت هایش در ایفای نقش های تلویزیونی و حضور کمرنگی که در قاب تصویر دارد، اینطور اظهار داشت: نزدیک به ۲۰ سال است که در عرصه تئاتر فعالیت می کنم و این حساسیت را همیشه با خود داشته ام. اهمیت انتخاب عوامل برای نمایشی که خودم کارگردانی می کنم و حتی انتخاب نقش برای بازیگری خودم، مهم و بسیار است.
وی در پاسخ به این که فیلمنامه «سوران» چه خاصیت داشت که کاراکتر کیانوش را برای خودتان مناسب می دانستید؟ اشاره کرد: از نظر من، فیلمنامه «سوران» ـ از طرح قصه گرفته تا شکل روایت و شخصیت پردازی ـ بسیار کامل و دقیق بود. یکی از نکات مهمی که مخاطب حالا جذب این سریال شده، قصه متفاوتی است که روایت می کند. «سوران» کاراکتر معمولی و از جنس مردم است. همین طور در عین این که مرکزیت داستان است، کاراکترهای دیگر هم کنش های لازم را انجام می دهند و قصه را پیش می برند.
این بازیگر درباره ی این که آیا از ابتدا هم قرار بود نقش «کیانوش» را خودش ایفا کند؟ توضیح داد: سروش محمدزاده (کارگردان سریال) بازی در دو نقش ««کیانوش» و«فتاح» را به من پیشنهاد نمود. زمانی که فیلمنامه را خواندم کاراکتر «کیانوش» برایم جذاب شد. احساس می کردم «کیانوش» به شکلی طراحی شده که می توانم از ابتدا تا انتهای آنرا مهندسی کنم. از همان ابتدا که فیلمنامه را خواندم، برای بازی در این نقش مصمم و تصمیم خودرا گرفته بودم.



وی همین طور درباره ی منفی بودن کاراکتر «کیانوش» هم اظهار داشت: «کیانوش» در فیلمنامه خاکستری نبود و خاصیت های منفی زیادی داشت. زمانی که با سروش محمدزاده حرف می زدم، ایده هایی داشتیم که به این کاراکتر شخصیت بیشتری بدهیم و برای کارهایش دلیلهای عاطفی و قوی بگذاریم. برای مثال فرض کنید آدمی برای تهیه غذای فرزندش مجبور می شود دزدی کند. ممکنست مخاطب با این فرد از نظر عاطفی همذات پنداری کند اما از نظر عقلی همراهی نکند. در حقیقت مخاطب باید کُنش یک کاراکتر را از نظر عقلی و عاطفی درک کند.
بازیگر «سوران» اظهار داشت: دوست داشتم «کیانوش» آدم بدذاتی از درون و بیرون سیاه و منفور به نظر نیاید و همانطور که گفتم در فیلمنامه «کیانوش» منفی ترسیم شده بود. بعد از هم فکری با کارگردان و فیلمنامه نویس این کاراکتر کمی تغییر نمود.
دانش بهزادی همین طور به این پرسش که فکر می کنید کاراکترهای منفی بیشتر در ذهن مخاطب می ماند یا کاراکترهای مثبت؟ پاسخ داد: در سینما و تلویزیون کاراکترهای منفی بسیار جذاب هستند. حتی ضدقهرمان هایی هستند که در ذهن می مانند و خود من هم چند نقش منفی در کارنامه کاری ام دارم. بطور معمول تولیدکنندگان و تصمیم گیرندگان یک اثر هنری، کمتر به سراغ بازیگری می روند که قبل تر در نقش منفی درخشیده است و بازی مداوم نقش های منفی این مشکل را هم به بار می آورد. یکی دیگر از مشکلات بازی در نقش های منفی این است که سینمای ما اخلاق گراست و در آثار سینمایی و تلویزیونی قهرمان هایی با رگه های منفی را زیاد در نقش اصلی نمی بینیم؛ در صورتیکه بهترین فیلم های دنیا از کارگردانانی همچون کریستوفر نولان و مارتین اسکورسیزی و... در آثارشان ضدقهرمان ها نقش اصلی دارند که مخاطب هم دوستشان دارد.


او بیان کرد: کاراکترهای منفی با آنکه امکان پرداخت بیشتری دارند و در ذهن مخاطب هم می مانند اما متاسفانه در ایران کارایی چندانی ندارند و از نظر من این مساله ناشی از نبود تخصص و آگاهی به هنر بازیگری در ایران می آید. همانطور که گفتم نقش های اول در سینما و تلویزیون ما، کاراکترهای مثبت و اخلاق گرا هستند.
بازیگر نقش کیانوش همین طور در پاسخ به این که تابحال در زندگی فردی با خصوصیات اخلاقی کاراکتر «کیانوش» روبه رو شده اید؟ اظهار داشت: بله حالا در وضعیتی هستیم که آدم هایی از جنس «کیانوش» زیادند. آدم های گرفتاری که با وجدان خودشان برای رهایی از مشکل دست و پنجه نرم می کنند. این افراد درد اجتماعی دارند از طرفی دیگر درد خودشان به قدری بزرگ تر است که سرگردان می شوند و نمی دانند به مشکلات فردی خودشان توجه نمایند یا مشکلات جمعی بنا بر این اشتباهاتشان هم بیشتر می شود و دست به اعمالی می زنند که اگر در وضعیت نرمال اقتصادی و اجتماعی بودند آن کارها را نمی کردند. از این جهت من «کیانوش» را کاراکتر منفی نمی بینم و به عقیده من و باتوجه به بازخوردها مردم او را دوست دارند و با او همذات پنداری می کنند.
کاراکترهای منفی با آنکه امکان پرداخت بیشتری دارند و در ذهن مخاطب هم می مانند اما متاسفانه در ایران کارایی چندانی ندارند و از نظر من این مساله ناشی از نبود تخصص و آگاهی به هنر بازیگری در ایران استاین بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به پرداخت «سوران» به حزب کومله به این پرسش که خودتان تا قبل از سریال تا چه حد با این حزب آشنایی داشتید؟ اینطور پاسخ داد: سالیان سال است مسایل تاریخ خصوصاً قبل و پس از انقلاب و کومله را دنبال می کنم و علاقه دارم. به عقیده من تاریخ سیاسی معاصر ایران سرشار از قصه و اتفاقات ناگفته است. مخالف این هستم که سازنده با نگاه ایدئولوژیک اثری را بسازد برای اینکه اگر ما با نگاه ایدئولوژیک به بازگو کردن عریان تر حقیقت هم بپردازیم، ناخودآگاه این نوع دید موجب می شود قسمتی از حقیقت مخدوش شود.
وی افزود: بیان کامل حقیقت، بدون نگاه ایدئولوژیک برایم بسیار اهمیت دارد. در سریال و گفتمان رسمی جامعه هم ماهیت حزب کومله مشخص است اما اگر از نظر دیگری به زندگی فردی تعدادی از اعضای کومله نگاه نماییم، با وجوه دیگری آشنا خواهیم شویم. پرداختن به تاریخ معاصر بسیار دشوار است و ای کاش فضای متفاوتی وجود داشت که بتوان از نظر گوناگونی به حزب کومله پرداخت. گفتمان بین دو نگاه هر چقدر بصورت دیالکتیک برقرار شود به نفع مردم و آینده سیاسی و تاریخی این مملکت خواهد بود.


بازیگر سریال «سوران» درباره ی این که آیا صداوسیمای ما پتانسیل پرداخت به موضوعات سیاسی و تاریخی را دارد؟ اظهار داشت: بی گمان سازمان صداوسیمای ملی باید پتانسیل پرداختن به آثار تاریخی را داشته باشد.
وی در پاسخ به این که جدا از فضای رسانه ای فیلمسازان و بازیگران چقدر برای حضور در این کارها استقبال می کنند؟ عنوان کرد: به نظرم ممکنست فیلمسازان و بازیگران خیلی کم از این حوزه استقبال کنند. البته نه این که تمایلی نداشته باشند اتفاقا از فیلمبردار گرفته تا کارگردان و بازیگر بسیار کار کردن در آثار تاریخی را دوست دارند. گاهی به سبب این که فیلتر سرسختی وجود دارد، موضوعات سیاسی و تاریخی تبدیل به منفعت می شود. در چنین شرایطی اگر هنرمند باور متفاوتی داشته باشد از این ژانر فاصله می گیرد. باید اجازه بدهیم رنگ ها، بوها و نگاه های دیگر مسایل تاریخی بروز پیدا کنند تا هنرمندان مسایل تاریخی ـ سیاسی را از وجوه مختلف به تصویر بکشند.
این بازیگر سپس درباره ی همکاری اش با مهدی نصرتی و این که اگر مجدد پیشنهاد کاری به شما شود که مهدی نصرتی در آن حضور داشته باشد قبول می کنید؟ اشاره کرد: اتفاقا من و مهدی نصرتی دوست داریم که در آثار بیشتر در کنار هم باشیم تا لحظات خوبی هم برای خودمان و هم برای ببیننده رقم بزنیم. فکر می کنم فیلم یا سریالی که یکی از ما نقش اصلی و دیگری نقش مکمل باشد، اتفاق جذابی خواهد شد. مطمئن هستم اگر تهیه کننده یا کارگردان باهوشی سریال «سوران» را ببیند، این امر را رقم خواهد زد و همه طیف لذت خواهند برد.
ای کاش فضای متفاوتی وجود داشت که بتوان از نظر گوناگونی به حزب کومله پرداخت. گفتمان بین دو نگاه هر چقدر بصورت دیالکتیک برقرار شود به نفع مردم و آینده سیاسی و تاریخی این مملکت خواهد بودتوماج دانش بهزادی در آخر صحبت هایش در واکنش به این جمله که اگر خودتان را جای مخاطب بگذارید، سریال «سوران» را چگونه اثری می بینید؟ اینطور اظهار داشت: اگر بخواهم در جایگاه مخاطب نظر بدهم، فکر می کنم «سوران» از نظر فرم بصری و هنری برای مخاطب ارزش قائل شده است. رنگ و لعاب و نورپردازی خوبی دارد و قصه اش را روان روایت می کند. کلیت تولید سریال «سوران» از طراحی صحنه و فیلمبرداری گرفته تا بازیگری و کارگردانی، پیشرو است و امیدوار هستم مورد پسند مخاطب باشد.
به گزارش علی جون به نقل از ایسنا، سریال «سوران» به کارگردانی سروش محمدزاده چهارشنبه و پنجشنبه ها ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما روی آنتن می رود. «سوران» از تولیدات مرکز سریال سوره به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده است و درامی تاریخی دارد. این سریال از کتاب «عصرهای کریسکان» اقتباس شده است.




منبع:

1402/05/11
08:31:09
5.0 / 5
240
تگهای خبر: اثر , اثر هنری , بازی , برند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳