علی جون
علی جون

محمد حاتمی این روزها چه می كند؟

محمد حاتمی این روزها چه می كند؟

محمد حاتمی چند پروژه تئاتری در سال نود و نه داشت كه به سبب شیوع ویروس كرونا ناچار شد آنها را عقب بیندازد و بجای آن طرحی تازه را به تلویزیون ارائه كرد كه چیزی بین تئاتر رادیویی و تله تئاتر است. او نام تله رادیو را برای این پروژه مناسب می داند ولی تلویزیون این نام را نمی پسند.


این هنرمند که قبل از این قصد داشت نمایش «ادریسی ها» را اجرا کند، درباره وضعیت اجرای این نمایش در دوران کرونایی به ایسنا اظهار داشت: برنامه ام این است که حتما امسال نمایشی را اجرا کنم و امیدوارم شرایط به شکلی باشد که بتوانم «ادریسی ها» را روی صحنه بیاورم ولی فعلا اجرای آنرا عقب انداخته ام.
حاتمی قبل از این توضیح داده بود که این نمایش هیچ ارتباطی به رمان «خانه ادریسی ها»ی غزاله علیزاده ندارد و منظور گل ادریسی است.
او افزود: فعلا مشغول بازی در فیلم «زخم کاری» به کارگردانی محمد حمزه ای هستم چون به هر حال زندگی جریان دارد و نمی توان حتی در دوران کرونایی هم آنرا متوقف کرد.
حاتمی با لحنی طنزآمیز اضافه کرد: ما هم با رعایت پروتکل های بهداشتی داریم کار می نماییم هرچند این جمله «رعایت پروتکل های بهداشتی» آنقدر در سرمان چرخیده که دیگر حساسیت برانگیز شده است!
این کارگردان که اخیرا پروژه نمایشی تازه ای را با تلویزیون آغاز نموده است، درباره این پروژه نیز توضیح داد: پروژه ای است ادامه دار که بر اساس آن یکسری از نمایشنامه های خارجی را به شکل اجرایی جدیدی جلوی دوربین می بریم. نامی که خودم برای این پروژه انتخاب نموده ام، «تله رادیو» است یعنی چیزی بین نمایش رادیویی و تله تئاتر که البته تلویزیون این نام را تایید نکرده است.
او از ضبط اولین بخش این پروژه آگاهی داد و اضافه کرد: برای اولین برنامه، نمایشنامه «ویمپو» نوشته هاینریش بل را ضبط کردیم که جزو نمایشنامه های رادیویی و کمتر شناخته شده این نویسنده است.
حاتمی با اعلان اینکه این نمایشنامه توسط حمزه علی محمدی ترجمه شده، درباره داستان آن اظهار داشت: قصه این نمایش در یک خانواده می گذرد و درباره وضعیتی است که آدم ها ناچار هستند برای گذران امور روزمره خود مدام کار کنند؛ چیزی شبیه موقعیت امروز.
بگفته او، این نمایش با بازی آشا محرابی، فریدون محرابی، فرهاد شریفی، بهروز میرلو، پریسا فلاح زاده ضبط شده و از هفته آینده مونتاژ و صداگذاری آن شروع می شود.
حاتمی با ارائه توضیحاتی درباره پروژه مورد نظر خود اضافه کرد: در این پروژه برایم مهمست که بازیگران از قواعد نمایش های رادیویی پیروی کنند. البته شکل مرسوم نمایش رادیویی را برای اجرا نداریم اما مانند نمایش های رادیویی بازیگر از روی متن می خواند ولی مسلط است. دکور آنچنانی نداریم و در فضای کروماکی کار می نماییم اما اکسسوار داریم.
این بازیگر افزود: به نظرم در این شکل به کیفیت بهتری دست پیدا می نماییم. ضمن اینکه افراد کمتری در کنار یکدیگر قرار می گیرند و ریسک کمتری از نظر سلامتی افراد داریم.
حاتمی با اعلان اینکه این پروژه ادامه دار است، اضافه کرد: با این همه برای هر چیزی باید جنگید و پس از این همه سال کار کردن، همچنان به تجربه افراد اعتماد نمی گردد.
وی در ادامه با انتقاد از سطح کیفی بعضی از سریال های تلویزیونی در سال های اخیر افزود: خیلی از سریال های تلویزیونی اصلا قابل دیدن نیستند و سطح شان پایین تر از سطح فرهنگ و آگاهی مردم است ولی در ساخت تله تئاتر، عموما متونی انتخاب می شوند که سطح فرهنگ و شعور جامعه را ارتقا می دهند ضمن اینکه ساخت تله تئاتر هیچ گاه به اندازه سریال هزینه ندارد.
محمد حاتمی در آخر با یادآوری دوره هایی که از تله تئاتر ساخته و پخش می شد، اشاره کرد: اگر تلویزیون نگاه بهتری به تله تئاتر داشته باشد، هم برای خودش بهتر است که کارهایی با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر ایجاد می شود و هم برای تماشاگران چون در دوره هایی که تله تئاتر پخش می شد، مردم بخوبی از آن استقبال می کردند.





منبع:

1399/06/18
10:19:39
5.0 / 5
893
تگهای خبر: برنامه , تلویزیون , خانواده , داستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
علی جون - سرگرمی و طنز