کلیشه های جنسیتی آیا رانندگی زنان ضعیف تر از مردان است؟
به گزارش علی جون، در حالیکه تفاوت های جنسیتی در ابعاد مختلف علمی و رفتاری تأیید شده اند، قضاوت های کلیشه ای رایج، بخصوص در مورد ضعف رانندگی زنان، صحیح نیستند.
باشگاه خبرنگاران جوان - قضاوت های عمومی و کلیشه ای در رابطه با تفاوت های زنان و مردان، همواره بخشی از فرهنگ و گفتمان اجتماعی بوده است. این تفاوت ها از گذشته های دور در حوزه های جسمی، روحی، شناختی و عملکردی مورد توجه قرار گرفته اند. بررسی منابع مختلف نشان داده است که در کنار تفاوت های آشکار فیزیکی، تفاوت های روان شناختی و رفتاری نیز وجود دارند که می توانند مبنای این قضاوت ها باشند، هرچند که درستی مطلق این قضاوت ها غالباً مورد تردید قرار می گیرد و باید با دیدی علمی و فارغ از تعصب به آنها نگریست. ابتدا به بررسی تفاوت های عمومی دو جنس بر مبنای متون ارایه شده می پردازیم و سپس مقایسه ای دقیق تر در رابطه با کیفیت رانندگی زنان و مردان ارایه خواهیم کرد.
تفاوت های عمومی و کلیشه های جنسیتی تفاوت های میان دو جنس فقط به ساختار فیزیکی محدود نمی شود و شامل ابعاد گسترده ای از پتانسیلهای روحی، قدرت بدنی، هوش و کار آمدی نیز می گردد.
بررسی ها نشان می دهند که زنان و مردان در هوش هیجانی، که شامل توانایی درک، مدیریت و استفاده از احساسات است، تفاوت های قابل توجهی دارند. هوش هیجانی در زنان غالباً بالاتر از مردان ارزیابی می شود. زنان در حوزه هایی مانند همدلی، درک عواطف دیگران، برقراری ارتباطات بین فردی و مسئولیت پذیری عاطفی قوی تر عمل می کنند. زنان تمایل بیشتری به ابراز کلامی احساسات خود دارند و از نظر کلامی گویاترند. در مقابل، مردان اغلب تمایل دارند هیجانات خویش را کنترل کرده و از بروز علنی آنها اجتناب کنند، که این امر ممکنست آنها را در مدیریت استرس و کنترل خشم در موقعیت های خاص توانمندتر سازد. زنان در مدیریت استرس های محیطی به علت حساسیت های بالاتر، ممکنست بیشتر تحت تأثیر قرار گیرند. همچنین، در نگاهی کلیشه ای تر، زنان اغلب با خصوصیت هایی، چون صبوری بیشتر، دقت در جزئیات، و تمایل به تشکیل خانواده و فرزندآوری شناخته می شوند، در صورتیکه مردان به جاه طلبی بیشتر، تمایل به قدرت و تسلط بر محیط متمایل هستند. مردان در مقایسه، غالباً در حل مشکلات پیچیده تر، مدیریت ریسک و پذیرش مسئولیت های اجرایی توانمندتر دانسته می شوند.
در مورد تفاوت های هوشی میان دو جنس، نظرات علمی حاکی از آنست که تفاوت چشمگیری در هوش عمومی میان زنان و مردان وجود ندارد، بلکه تفاوت در ساختار هوش و تمایل به استفاده از انواع خاصی از توانایی ها مشاهده می شود. زنان معمولا در توانایی های کلامی و حافظه شنیداری عملکرد بهتری دارند. این برتری کلامی شامل مهارت های زبانی، درک مطلب، و توانایی های نوشتاری است. از طرفی، مردان اغلب در توانایی های فضایی مثل درک نقشه ها و اجسام سه بعدی، استدلال ریاضی و حافظه دیداری-فضایی برتری نشان می دهند. این تفاوت ها ریشه در ساختار متفاوت مغز و نحوه پردازش اطلاعات در دو جنس دارد. به عنوان مثال، یکی از منابع اشاره می کند که مردان در یکپارچه سازی نیمکره های مغزی برای حل مسایل فضایی قوی تر عمل می کنند.
از نظر قدرت بدنی، مردان بطور میانگین قوی تر هستند و توده عضلانی بیشتری دارند. این تفاوت فیزیکی، مردان را برای مشاغلی که احتیاج به نیروی بدنی بالا دارند، مناسب تر ساخته است. در مقابل، زنان با خصوصیت هایی، چون تحمل درد های مزمن و مقاومت بدنی در مقابل برخی بیماریها شناخته می شوند. در عین حال، تفاوت های کار آمدی فراتر از قدرت بدنی است. در حیطه کار، بااینکه مردان به کار با حقوق بالاتر و جایگاه های بالاتر تمایل بیشتری نشان می دهند و از نظر کارآفرینی جسورترند، زنان در مشاغل دقیق و مبتنی بر جزئیات و همینطور کار هایی که نیازمند تعامل و همدلی بالاست، عملکرد مطلوبی دارند. یک دیدگاه بر اینست که مردان به حل مشکلات از راه تفکر منطقی و تحلیلی متمایل ترند، در صورتیکه زنان به حل مشکلات با درنظر گرفتن ابعاد عاطفی و اجتماعی روی می آورند.
قضاوت در رابطه با رانندگی زنان و مردان یکی از رایج ترین کلیشه هایی که در جامعه وجود دارد، قضاوت در رابطه با ضعف رانندگی زنان نسبت به مردان است. جهت بررسی صحت این قضاوت، باید به داده ها و تحلیل های رفتاری در منابع موجود مراجعه نمود که به طور دقیقتر به این مساله پرداخته اند.
بررسی فرهنگ رانندگی زنان و مردان تفاوت های رفتاری مشخصی را نشان داده است که غالباً ریشه در تفاوت های روان شناختی ذکر شده در بالا دارد.
قضاوت رایج بر مبنای این که رانندگی زنان ضعیف تر از مردان است از منظر ایمنی و سلامت کاملا نادرست است. در واقع، اگر معیار قوت رانندگی را ایمنی، رعایت قانون و کاهش احتمال تصادفات جرحی و فوتی درنظر بگیریم، زنان رانندگان بهتری محسوب می شوند. رانندگی مردان ممکنست جسورانه تر یا سریع تر باشد، اما این صفات در حوزه حمل و نقل عمومی مترادف با ضعف در ایمنی و رانندگی پرخطر است
مردان در رانندگی عموماً با خصوصیت هایی، چون سرعت بیشتر، فرز بودن، ریسک پذیری بالاتر و تمایل به سبقت های پرخطر شناخته می شوند. مردان در هنگام رانندگی بیشتر بسمت تخلفات رانندگی گرایش دارند. همچنین، در رویارویی با ترافیک یا موقعیت های چالش برانگیز، ممکنست بیشتر گرفتار پرخاشگری شوند. به علت برتری در توانایی های فضایی، پارک کردن خودرو و درک فواصل برای آنها ممکنست کمی آسان تر باشد، اما این خصوصیت لزوماً به مفهوم رانندگی ایمن تر نیست.
در مقابل، رانندگی زنان اغلب با سرعت مطمئنه، احتیاط زیاد، کمتر بودن تخلفات و پایبندی بیشتر به قوانین همراه می باشد. زنان در رویارویی با شرایط ناگهانی و استرس زا در رانندگی، ممکنست کمی کندتر تصمیم گیری کنند که می تواند دلیلی برای قضاوت های نادرست عمومی باشد. در عین حال، رفتار محتاطانه آنها در نهایت منجر به رانندگی سالم تر می شود.
مهم ترین معیار برای سنجش «ضعف» یا «قوت» در رانندگی، آمار تصادفات و سوانح رانندگی است، نه قضاوت های کلیشه ای. منابع علمی و دانشگاهی در این مورد حقایق متفاوتی را آشکار می کنند.
نتایج مطالعات نشان می دهد که زنان سالم تر از مردان رانندگی می کنند. دلیل اصلی این نتیجه، میزان بالای احتیاط و ریسک پذیری پایین در رانندگی زنان است. با وجود این که تعداد گواهینامه های رانندگی مردان اغلب بیش از زنان است، آمار تصادفات منجر به جرح و فوت که در آنها راننده مقصر شناخته شده، به صورت قابل توجهی در مردان بالاتر است. بعبارت دیگر، مردان رانندگان پرخطرتر و عاملان اصلی تصادفات مرگبار محسوب می شوند.
همینطور آمار نشان داده است که میزان تخلفات رانندگی و تعداد جریمه های ثبت شده برای مردان بسیار بالاتر از زنان است. این امر تأکیدی بر این حقیقت است که مردان بیشتر درگیر رفتار های پرخطر مانند سرعت غیر مجاز و سبقت های غیرضروری می شوند. بااینکه ممکنست برخی زنان در مهارت هایی مانند پارک کردن ضعف داشته باشند و تصادفات جزئی (مانند خراشیدن و ضربه زدن به خودرو در سرعت های پایین) بیشتری داشته باشند، اما این تصادفات اغلب خطر جانی یا مالی گسترده ای به همراه ندارند. در مقابل، تصادفات مردان، به علت سرعت بالا و ریسک پذیری، غالباً از نوع شدیدتر و خطرناک تر هستند.
باتوجه به تحلیل های رفتاری و آماری ارایه شده در منابع، قضاوت رایج بر مبنای این که رانندگی زنان ضعیف تر از مردان است از منظر ایمنی و سلامت کاملا نادرست است. در واقع، اگر معیار قوت رانندگی را ایمنی، رعایت قانون و کاهش احتمال تصادفات جرحی و فوتی درنظر بگیریم، زنان رانندگان بهتری محسوب می شوند. رانندگی مردان ممکنست جسورانه تر یا سریع تر باشد، اما این صفات در حوزه حمل و نقل عمومی مترادف با ضعف در ایمنی و رانندگی پرخطر است.
میتوان نتیجه گرفت که در صورتیکه تفاوت های جنسیتی در ابعاد مختلف علمی و رفتاری تأیید شده اند، قضاوت های کلیشه ای رایج، بخصوص در مورد ضعف رانندگی زنان، صحیح نیستند و با آمار های حقیقی ایمنی در تضاد قرار دارند. جامعه نیازمند فراتر رفتن از کلیشه ها و پذیرش این تفاوت ها به عنوان تنوع عملکردی است تا به درک درست تری از قابلیت ها و پتانسیلهای هر دو جنس برسد.
منبع: مهر
حرف آخر اینکه در مقابل، مردان اغلب تمایل دارند هیجانات خود را کنترل کرده و از بروز علنی آنها خودداری کنند، که این امر ممکنست آنها را در مدیریت استرس و کنترل خشم در موقعیت های خاص توانمندتر سازد. در حیطه کار، بااینکه مردان به کار با حقوق بالاتر و جایگاه های بالاتر تمایل بیشتری نشان می دهند و از نظر کارآفرینی جسورترند، زنان در مشاغل دقیق و مبتنی بر جزئیات و همچنین کار هایی که نیازمند تعامل و همدلی بالاست، عملکرد مطلوبی دارند. بااینکه ممکنست برخی زنان در مهارت هایی مانند پارک کردن ضعف داشته باشند و تصادفات جزئی (مانند خراشیدن و ضربه زدن به خودرو در سرعت های پایین) بیشتری داشته باشند، اما این تصادفات اغلب خطر جانی یا مالی گسترده ای بهمراه ندارند.
منبع: alijoon.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون