علی جون
یك كارگردان تئاتر مطرح كرد:

تلویزیون برای تبلیغ تئاتر پای کار بیاید

تلویزیون برای تبلیغ تئاتر پای کار بیاید

به گزارش علی جون، پویا شش پری که این روزها نمایش «شاهزاده خانم و کلاغ های تاج طلا» را در تالار هنر اجرا می کند، می گوید: با عنایت به فضای فعلی و میزان استقبال از تئاترها بهتر است که تلویزیون برای تبلیغ تئاتر، پای کار بیاید.


این کارگردان تئاتر که در حوزه تئاتر کودک فعال است، در گفتگو با ایسنا در رابطه با خصوصیت های نمایش خود و اجرای تئاتر کودک در شرایط فعلی می گوید.
او در رابطه با شیوه اجرایی نمایش خود توضیح می دهد: شیوه اجرایی ما زنده عروسکی است و هر یک از بازیگران مان سه نقش را بازی می کنند و ما برای آماده سازی این نمایش، ۶ ماه تمرین کردیم.
شش پری که اجرای نمایش خویش را از ۱۶ آبان ماه آغاز کرده، در رابطه با استقبال تماشاگران از این نمایش می گوید: زمانی که پس از کرونا، تازه سالن ها فعال شده بود، اداره کل هنرهای نمایشی هزینه نیمی از صندلی های سالن ها را تقبل می کرد و مابقی صندلی ها هم با تبلیغاتی که صورت می گرفت، پُر می شد ولی حالا شرایط اجرا سخت تر و استقبال تماشاگران کمتر شده است.
این کارگردان ضمن اشاره به حساسیت کار کودک در قیاس با کار بزرگسال ابراز تاسف می کند: این روزها شرایط خیابان ها بگونه ای است که خیلی از خانواده ها تمایلی ندارند فرزندان خویش را برای کاری مانند دیدن تئاتر که جزو ضروریات اولیه زندگی هم نیست، بیرون بیاورند. حتی وقتی شرایط خیابان ها آرام است، نمی توان مطمئن بود که این آرامش ادامه خواهد داشت و امکان دارد یک ساعت بعد، وضعیت تغییر کند. ازاین رو خانواده ها با چه اطمینانی فرزندان خویش را برای تماشای تئاتر به مرکز شهر بیاورند.
او یادآوری می کند: البته مدیریت تالار هنر اطمینان داده که داخل مجموعه کاملا امن است ولی نمی توان شرایط بیرون را پیش بینی نمود.
این فعال تئاتر کودک در رابطه با میزان استقبال مدارس از اجراهای بامداد نمایش خود می گوید: از سال ۹۵ که تشکیل گروه داده ام، همیشه مستقل کار کرده ام. در تجربه های پیشین، همیشه در فصل مدارس، مدرسه ها از اجراهای بامداد استقبال خوبی می کردند. به صورتی که پس از کرونا هم در فرهنگسرای نیاوران سه نوبت اجرای بامداد برای مدارس داشتیم و اجراهای عصر هم به جای خود باقی بود. ولی در شرایط فعلی، تابحال فقط دو اجرای بامداد داشته ایم. برخی از مدارس تمایلی ندارند بچه ها را به تئاتر بیاورند. از طرفی هم آموزش وپرورش اجازه اردوی تئاتر به بعضی مدرسه ها را نمی دهد. یعنی اجرای مدارس خیلی سخت شده است.
شش پری با ابراز تاسف از وضعیت تبلیغات و اطلاع رسانی تئاتر در شرایط فعلی می افزاید: دو هفته قبل از شروع اجرای مان تراکت پخش کردیم چون تنها راه اطلاع رسانی است. اعضای گروه در خیابان یا در اطراف مدارس تراکت پخش کردند. در سالهای اخیر بخش بزرگی از زندگی ما به فضای مجازی رفته. تبلیغات تئاتر و خرید بلیت هم در این فضا انجام می شد ولی اکنون که اینستاگرام و وات ساپ فیلتر شده، ای کاش مرکز هنرهای نمایشی دست کم با تلویزیون مذاکره کند تا بتوان از راه زیرنویس در شبکه پویا برای نمایش های کودک اطلاع رسانی کرد اما متاسفانه در این حوزه هم هیچ حمایتی از گروه ها صورت نمی گیرد.
وی ادامه می دهد: شنیده ام که گفته اند گروه هایی که در این مقطع روی صحنه می روند، کمک هزینه بیشتری دریافت می کنند. باید بگویم اگر ما دنبال پول بودیم که تئاتر را انتخاب نمی کردیم. ما می دانستیم که با تئاتر نمی توان درآمد بالایی به دست آورد ولی علاقه به تئاتر است که ما را روی صحنه نگه می دارد اما وقتی تماشاگری در سالن نباشد، تمام خستگی به تن گروه می ماند در صورتی که همه کوشش های یک گروه نمایشی برای اینست که مخاطب کارش را ببیند.











تصاویری که به این گفتگو پیوست شده، از رضا معطریان است.



1401/08/24
09:55:08
5.0 / 5
98
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵