صادق آزمند ـ آهنگساز سریال توضیح داد:
چرا موسیقی نون خ یادآور قطعه خواننده تركیه ای بود؟
آهنگساز سریال «نون خ» در پاسخ به این که چرا در تیتراژ قسمت پایانی سریال، از موسیقی ترکیه ای بهره گرفته است؟ چنین توضیح می دهد: موسیقی قطعه «لیلیم لی» اصالتی کردی دارد. ممکنست برخی بعد از گوش دادن اثر در تیتراژ پایانی سریال، قطعه بازخوانی شده توسط ابراهیم تاتلیس (خواننده ترک) برایشان یادآوری شود، ولی این خواننده به سبب کُرد بودنش چندتا از ملودی های فولکلور کردی همانند «لیلیم لی» را به ترکی برده است.
صادق آزمند ـ آهنگساز سریال «نون خ» ـ در گفت وگویی با ایسنا در ادامه توضیحاتش می افزاید: بااینکه قدمت و اصالت این آثار به موسیقی کُردی برمی گردد، اما چون از یک خواننده مطرح ترکیه ای شنیده شد، خیلی ها این قطعه را بعنوان یک اثر ترکی می شناسند.
از او می پرسیم «کردی ترکیه یا کردی ایران؟» که چنین پاسخ می دهد: موسیقی هایی که در سریال استفاده کردم، موسیقی کردستان بود؛ به شکلی که مثلا کردهای خراسان را که کرمانج هستند را در نظر گرفتم ولی باید بدانیم که کردهای ترکیه نیز کرمانج هستند. به همین جهت اهتمام کردم سیری در موسیقی کردستان داشته باشم و تمامی لهجه ها را در نظر بگیرم. البته «لیلیم لی» سروده استاد بی بدیل و پر آوازه کرد، «استاد هیمن موکریانی» است. در نتیجه موسیقی «لیلیم لی» را که در سریال شنیدیم به اصل خودش برگشت.
آزمند در ادامه درباره عهده دار بودن ساخت موسیقی سریال «نون خ ۳» اظهار می کند: برای ساخت بخش به بخش موسیقی این سریال بسیار فکر شده است؛ چون این سریال با دیگر فیلم هایی که ساخت موسیقی آنها را بر عهده داشتم دارای تفاوت هایی بود. اول اینکه این سریال طنز بود و خارج از کمدی بودنش، تمام درد و دل مردم کردستان را توانست به تصویر بکشد.
او ادامه می دهد: بیشتر تمرکزم برای ساخت موسیقی سریال «نون خ»، روی موسیقی فولکلور بود؛ برای اینکه کشور ما باتوجه به قدمت بسیار بالایی که دارد، هر منطقه از آن دارای موسیقی خاص خود است. در کنار کلیه مناطق ایران، مناطق کردنشین ایران از یک موسیقی فولکلور تمام عیار غنی بهره مند است. به همین جهت تصمیم گرفتم موسیقی هایی را برمبنای فواصل موسیقی مقامی کردستان که ملودی آنها ۱۰۰۰ سال قبل تولید شده است، بسازم.
این آهنگساز اضافه می کند: تنها کوشیدیم به عقب برگردیم و از فضایی برای یک سریال کمدی استفاده نمائیم که از دل فرهنگ آن مردم باشد؛ در نتیجه ملودی هایی برمبنای ملودی های غنی و مقامی خود آنها که ممکنست حتی فراموش شده باشد، ساخته شد و تا آنجا که می دانم حداقل خود مردم کردستان کار را دوست داشتند.
در بخش پایانی مصاحبه از این هنرمند علت بی توجهی به موسیقی فیلم را در سینما و تلویزیون جویا می شویم. اظهار می کند: خیلی مهمست که تهیه کننده و کارگردان به موسیقی فیلم بها بدهند. خیلی وقت ها تهیه کننده ها به دنبال تمام کردن کار با کمترین هزینه هستند؛ در نتیجه یا موسیقی فیلم ساخته نمی گردد و از آثار دیگر برمی دارند و اگر هم ساخته شود کار درخوری نیست و توسط آهنگسازی حرفه ای تولید نشده است.
صادق آزمند پیش تر سابقه حضور در مسابقات تلویزیونی «او سس» (صدای ترکیه) را با نواختن ساز تنبور (ساز کردی) و آواز ایرانی داشته است و اصالت خانواده اش به استان آذربایجان برمی گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون