علی جون
معاون موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی:

۷۰ درصد مقرری بگیران بیمه بیكاری مرد هستند

۷۰ درصد مقرری بگیران بیمه بیكاری مرد هستند

معاون پژوهش و فناوری مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، اظهار داشت: ۷۰ درصد مقرری بگیران، مرد بوده و گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بیشترین سهم را دارند.


به گزارش علی جون به نقل از مهر، نرگس اکبرپور روشن، معاون پژوهش و فناوری مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در وبینار «حمایت از بیمه شدگان بیکار شده سازمان تامین اجتماعی در مواجهه با کرونا»، که در مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد، لزوم انجام پژوهش در مورد بیمه بیکاری را آشنایی با شرایط، کارکرد و نقش این صندوق عنوان نمود و اضافه کرد: پشتیبانی از بیکاران، بدون اما و اگر باید وجود داشته باشد، چونکه نیروی کار مهم ترین عامل تولید است و این درحالی است که چنانچه این افراد بیکار شوند، فقط فشارهای مالی را متحمل نخواهند شد، بلکه با فشارهای روانی زیادی هم روبرو خواهند شد. در نتیجه طرح های حمایتی دراین زمینه کمک می نماید تا بیکاران این فشارها را کمتر احساس کنند. وی افزود: بیمه بیکاری در سال ۱۳۶۶ به صورت یک دوره سه ساله به صورت آزمایشی اجرا شد و در سال ۱۳۶۹ به صورت دائم تصویب گردید و از آن زمان تابحال اجرا می شود. اکبرپور در مورد وضعیت صندوق بیمه بیکاری پیش از بحران کرونا و نرخ پوشش آن اظهار داشت: این صندوق در بهترین حالت نتوانسته بیش از ۷.۶ درصداز بیکاران را تحت حمایت داشته باشد چونکه دامنه شمول آن محدود است، بطوریکه در سال های اخیر بطور متوسط سالانه به حدود ۴۰۰ هزار نفر مقرری پرداخت کرده و در سال ۱۳۹۷، مجموع مقرری بگیران متجاوز از۴۵۰ هزار نفر بوده است. معاون پژوهشی موسسه عالی پژوهش با اشاره به نوسان تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری اظهار داشت: بیکاری متاثر از شرایط حاکم بر اقتصاد مانند رکود و هم قوانین اقتصادی کشور است و زمانی که رکود وجود دارد تعداد بیکاران افزایش می یابد و اگر این صندوق بخواهد نقش ثبات سازی خودرا به نحو احسن ایفا کند، بطور طبیعی باید تعداد مقرری بگیران افزایش یابد و در این میان دولت نقش اساسی در تامین منابع بیمه بیکاری دارد. وی ضریب شیوع بیمه بیکاری را در هر هزار نفر طبق آخرین آمار در سال ۹۶ اعلام نمود و اظهار داشت: آخرین داده های در دسترس مربوط به سال ۹۶ است و طبق این آمار، ۷۰ درصد مقرری بگیران، مرد بوده و برمبنای نمودار هرم سنی مقرری بگیران، گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بیشترین سهم را از مقرری بگیران دارند. اکبرپور افزود: بیشترین تعداد بیمه شدگانی که در سال ۹۶ به جمع مقرری بگیران این صندوق اضافه شدند در حوزه فلزات اساسی، ماشین های الکترونیکی و غیر الکترونیکی و هم حوزه خدمات مشغول به کار بودند. وی ادامه داد: عمده ترین علت بیکار شدن مقرری بگیران با ۶۳ درصد مربوط به پایان مدت قرارداد بوده است و همین طور ۶۸ درصد مشمولان تا اختتام زمان استحقاق خود از مقرری بهره مند شده و فقط ۲۸ درصد شغل مناسب خودرا پیدا کردند. معاون پژوهشی موسسه عالی پژوهش اظهار داشت: بررسی روند تغییرات نسبت درآمدها به هزینه های صندوق طی سال های ۹۷ و ۸۰ نشان میدهد که در بدترین حالت، هزینه ها ۱۵ درصد از درآمدهای صندوق بیشتر بوده و در بهترین حالت، درآمدها ۱۲ درصد از هزینه ها بیشتر بوده است. اکبرپور، سپس به کارکرد و نقش صندوق بیمه بیکاری در شرایط کرونا پرداخت و اظهار داشت: مقرری بیکاری کرونا با تزریق اعتبار ۳ هزار میلیاردی دولت از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و مقدار مقرری برابر با ۵۵ درصد حداقل دستمزد به اضافه ۵ درصد حداقل دستمزد به ازای هر فرد تحت تکفل تا سقف ۴ نفر ضربدر نسبت روزهای بیکاری در ماه به کل روزهای ماه بوده است که تابحال مجموعاً برای یک میلیون و ۵۲ هزار و ۸۵۲ نفر مقرری بیمه بیکاری پرداخت شده است. وی ادامه داد: سرعت انباشت کسری صندوق در سال های اخیر افزایش یافته، بطوریکه کسری انباشته صندوق به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در آخر سال ۱۳۹۸ رسیده است. اکبرپور بعد از ارائه توضیحاتی درباب اقدامات ایران در حوزه بیمه بیکاری در شرایط کرونا، ضمن تجلیل از همکاریهای درون و برون سازمانی جهت راه اندازی سامانه بیمه بیکاری برای درخواست غیرحضوری مقرری، اظهار داشت: مبلغ مقرری و تأخیر در پرداخت ها به همراه نحوه اطلاع رسانی درباب جزئیات پروسه و پرداخت ها برای مشمولین نارضایتی هایی را به دنبال داشته است. او همینطور در بخش دیگری از این گزارش، به وضعیت صندوق بیمه بیکاری ۲۵ کشور دنیا و مقایسه آن با ایران پرداخت. پس از کرونا بیش از ۴۰۰ میلیون شغل از دست رفت در ادامه حسن طایی استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: پیش از بحران کرونا ۲۰۰ میلیون بیکار و ۳ میلیارد شاغل در جهان وجود داشته است اما بعد از بحران کرونا زندگی ۱۵ درصد شاغلان تحت تأثیر قرار گرفته است. وی افزود: بعد از کرونا بیش از ۴۰۰ میلیون شغل از دست رفت و می توان اظهار داشت که اکوسیستم کسب و کارها گرفتار تغییرات اساسی شده و این وضعیت در کشور ما هم وجود داشته به شکلی که نظام تجاری و اداری ما در سطح ملی و بین المللی تغییرات اساسی را تجربه کرده است. طایی به چهار اقدام سیاستی سازمان بین المللی کار دراین زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: تقویت و تحریک بازار کار، پشتیبانی از کسب و کار و جلوگیری از تعطیلی آنها، محافظت از کارگران در محل کار و تکیه بر اتحادیه های کارگری برای تقویت گفتگوی اجتماعی برای گذر از بحران کرونا همچون این اقدامات است. دریافت تمامی خدمات حوزه روابط کار به صورت الکترونیکی سید جواد رضوی رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست با اشاره به زمینه شکل گیری و راه اندازی سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری در دوران کرونا اظهار داشت: به موازات سامانه بیمه بیکاری، طراحی سامانه جامع روابط کار هم در دستورکار قرار گرفت و الان همه متقاضیان می توانند بعد از احراز هویت، مابقی موارد را در حوزه روابط کار درخواست و به ثبت برسانند. وی اظهار داشت: پروسه ثبت درخواست بیمه بیکاری به کلی به صورت دستی انجام می شد؛ در واقع در ۲۵ استان با مراجعه به ادارات کار و ارائه مدارک صورت می گرفت و در هفت استان دیگر توسط کاریابی ها و دفاتر کاریابی انجام میشد و مراجعه حضوری در تمام فرایندها شرط اول برقراری مقرری بیمه بیکاری بود. در شرایط کرونا برای انتقال از یک روش کاملا حضوری به روش کاملا الکترونیکی با سختی های بسیاری روبرو شدیم. رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت رفاه با اعلان اینکه از ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ مباحثی چون دورکاری کارکنان، نیمه تعطیل شدن دفاتر کاریابی و رعایت پروتکل ها در وزارتخانه عنوان شد، اظهار داشت: هر متقاضی بیمه بیکاری طبق قانون حداکثر ۳۰ روز فرصت داشت برای ثبت درخواست اقدام نماید. حال باتوجه به این محدودیت ها باید چه می کردیم تا فرد بیکار شده متضرر نشود؟ رضوی اضافه کرد: بدین سبب راه اندازی سامانه اینترنتی در دستورکار قرار گرفت. در نهایت ماموریت طراحی سامانه ای با قید فوریت به سرانجام رسید و تعداد کثیری از مشمولان ثبت نام کردند. همین طور بانک اطلاعاتی موجود در سازمان تامین اجتماعی، مشمولینی که سه درصد حق بیمه بیکاری را پرداخت کرده بودند مشخص شدند و افراد با ورود کدملی و کد کارگاه متوجه می شدند و به آنها اعلام می شد که مشمول بیمه بیکاری هستند یا خیر. وی با اعلان اینکه متقاضیان باید فرم ساده ای را تکمیل و ثبت درخواست را انجام می دادند اظهار نمود: برای مدیران کل استانی و حوزه ستادی وزارتخانه و تامین اجتماعی این امکان فراهم شده بود که آخرین آمار ثبت نام شدگان را در لحظه مشاهده و دریافت نمایند. رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت رفاه اضافه کرد: نخستین بار بود که امکان دسترسی به چنین آماری فراهم شده بود. در مواجهه با مبحث کرونا دولت اقدامات حمایتی دیگری را برای مشاغل صدمه دیده که مشمول بیمه تامین اجتماعی نبودند هم درنظر گرفته بود، با این وجود، حجم زیادی از تقاضا را در این سامانه شاهد بودیم. وی افزود: به همین علت در همان ابتدا چک کردن و تطبیق اطلاعات افراد، جایگزین رسیدگی های کارشناسی و بررسی های دستی شد. رضوی با اشاره به اینکه به موازات سامانه بیمه بیکاری، طراحی سامانه جامع روابط کار هم در دستورکار قرار گرفت و الان همه متقاضیان می توانند بعد از احراز هویت، مابقی موارد را در حوزه روابط کار درخواست و آنرا به ثبت برسانند اظهار داشت: امکان پیگیری پرونده هم وجود دارد. فرایندها تا انتهای کار همچون برقرای مقرری، اعلام شماره حساب و...، پیش بینی شده است. وی ادامه داد: همین طور این امکان هم اکنون فراهم گشته است که افراد بتوانند به آسانی همه خدمات در حوزه روابط کار را به صورت الکترونیکی دریافت نمایند. بیمه بیکاری هم سیستمی و غیر حضوری می شود مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به چالش های پیش روی صندوق بیمه بیکاری هم اظهار داشت: از یک منظر مزایای صندوق بیمه بیکاری در وضعیت موجود به صورت سخاوتمندانه ارائه می شود؛ شرایط برقراری نسبتا آسانی دارد و مدت بهره برداری آن طولانی است و گاها تا ۶۰ سالگی هم پرداخت می شود. وی ادامه داد: معافیت پرداخت از حق بیمه، معافیت مالیاتی و... هم وجود دارد و ما هم الزام قانونی داریم که اگر میانگین ۹۰ روز آخر حقوق بگیری فرد را محاسبه نماییم و عدد آن زیرحداقل حقوق باشد، باید ماده ۱۱۱ قانون کار را اعمال و حداقل دستمزد را رعایت نماییم. مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، با اعلان اینکه در مصوبه ستاد کرونا، رقم مقطوعی برای متقاضیان پرداخت گردید که با قانون بیکاری مصوب سال ۶۹ متفاوت بود اظهار داشت: در قانون بیمه بیکاری گاها افراد چند سال مقرری دریافت می کنند و حاشیه امنی برای آنها به وجود می آورد. وی افزود: حدودا هفت میلیون و ۶۰هزار فرد بیمه شده مشمول قانون کار داریم که نصف جمعیت بیمه شدگان شاغل ما را دربرمی گیرد. این سه درصد حق بیمه های بیکاری تا آخر سال ۹۸ و در همین دو سال که یک انباشت بدهی داشتیم؛ یک سیرصعودی پیدا کرد و با بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه شدیم. این سه درصد حق بیمه پرداختی کفاف پرداخت مقرری ۲۲۵ هزار مقرری بگیر در اسفند ۹۸ را نمی داد. مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد: در همین قانون پیش بینی نشده که اگر صندوق کسری آورد از کدام منابع باید تامین اعتبار کند؟ باید از محل های دیگر بهره برده و دست در جیب بیمه شدگان دیگر ببریم که شریک این گرفتاری ها هستند. شکوری اظهار داشت: حوادث غیرمترقبه را داریم و در قانون مشخص شده برقرای مقرری بیکاری ناشی از حوادث از محل همان سه درصدهای دریافتی حق بیمه بیکاری وصول شود این در حالیست که در شرایط عادی هم با انباشت و کسری مواجهیم. وی ادامه داد: خوشبختانه در دوران کرونا دولت با ما همگام بود و باتوجه به مصوبه ستاد کرونا مبلغی را تخصیص دادند که شاید مطلوب نبود اما پوشش حداقلی به دنبال داشت. متوسط بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که شایان توجه نبود اما باتوجه به حجم بالای متقاضیان در دوران کرونا، منابع این چنین توزیع شد. دفترچه بیمه این افراد تا شهریور تامین اعتبار شد و معادل دوره ای که بیمه بیکاری دریافت می کنند جزو سوابقشان درنظر گرفته می شود. مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با اعلان اینکه یک هم افزایی در حوزه بیمه بیکاری را در این برهه و با راه اندازی سامانه بیمه بیکاری شاهد بودیم اظهار داشت: این هم افزایی شکل گرفت و توانستیم در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی متقاضیان باشیم و اصلاح قانون یک راهکار مهم می باشد. وی به تحولات دیجیتالی اشاره نمود و اظهار داشت: دیگر رویکردهای سنتی و مراجعات حضوری جای خودرا به روش های غیرحضوری داده و ابتکار عمل وزارت رفاه در راه اندازی سامانه بیمه بیکاری بسیار به جا بود. اتفاق خوبی که باید رخ دهد و این هم افزایی را تکمیل کند لینک شدن سیستم بیمه بیکاری ما در تامین اجتماعی با سامانه جامع روابط کار در وزارت رفاه است. وی درباره بیکاران در بخش خصوصی و بیمه شدگان اختیاری اضافه کرد: زیرساخت غیرحضوری شدن پروسه بیمه بیکاری فراهم شده که با رفع نقصها جزئی، می توانیم شاهد راه اندازی این سیستم باشیم و به کلی خدمات را غیرحضوری ارائه دهیم و همیشه آمادگی اتفاقات غیرمترقبه را داشته باشیم. چندین سیستم غیرحضوری داریم که در چندماه آینده تکمیل خواهند شد.

1399/07/04
20:32:28
5.0 / 5
855
تگهای خبر: اثر , اینترنت , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴