علی جون
در پی انتخاب فرشاد مهدی پور و رفتن محمد خدادی از معاونت مطبوعاتی

نگاهی به یک تغییر در فضای رسانه ای کشور

نگاهی به یک تغییر در فضای رسانه ای کشور

به گزارش علی جون معرفی «فرشاد مهدی پور» بعنوان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جایگزینی او با «محمد خدادی»، حاکی از نگاه محوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر انتخاب مدیری جوان برای هدایت و تعامل با رسانه ها در عصر حاضر است. بر این اساس مهدی پور ۴۳ ساله، در حالی چند روزی است که بر صندلی معاونت مطبوعاتی نشسته که از همتایان سابق خود در این سمت، به وضوح جوان تر است.


به گزارش علی جون به نقل از ایسنا، نگاهی به عقبه معاونت مطبوعاتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما را به نام هایی چون محمد خدادی، محمد سلطانی فر، حسین انتظامی، محمدجعفر محمدزاده، محمدعلی رامین، علیرضا ملکیان و علیرضا مختارپور می رساند؛ مدیرانی از نسل دهه های ۳۰ و ۴۰ که از دولت نهم به بعد هر کدام در دوره ای در این سمت قرار گرفتند.
اما انتخاب فرشاد مهدی پور بعنوان معاون مطبوعاتی جدید که متولد اواخر دهه ۵۰ است، از جانب محمدمهدی اسماعیلی(وزیر ارشاد)، نگاهی متفاوت را حداقل در بدو امر رقم زده است. مدیری جوان با پیشینه ای که حاکی از نگاه ویژه به فضای نوین رسانه ای و خصوصا فضای مجازی است. مهدی پور در کنار سوابق خبری در نشریات و خبرگزاری هایی چون روزنامه بامداد نو (مدیرمسوول و صاحب امتیاز)، هفته نامه های پنجره، سروش، آینده سازان و خبرگزاری های خانه ملت و شانا (سردبیر)، ریاست مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را هم عهده دار بوده است.
او در نخستین اظهاراتش بعد از انتصاب که در همان جلسه تودیع و معارفه عنوان شده است، از لزوم «بازآرایی نظام رسانه ای کشور» سخن گفته و دستیابی به ابعاد این فرایند را مبتنی بر اقدامات سنجیده و شناخت لایه های مختلف نظام رسانه ای کشور عنوان کرده است. فرشاد مهدی پور می خواهد تغییر ساختارها و سیاست ها، مطابق با تحولات مختلف و تغییر محیطی که در حوزه رسانه ها ایجاد شده، صورت گیرد.
با این همه معاون مطبوعاتی جدید تا اینجا و در کلام، در عین حال که بر تغییر پافشاری دارد، بر استفاده از تجارب پیشینیان خود هم پایبند است و تاکید می کند که حرکت در دوره جدید باید مبتنی بر تجربیات موفق دوره های گذشته، شفافیت و استفاده از فضای نوین رسانه ای باشد.
فرشاد مهدی پور همینطور از «مرجعیت رسانه ای» در دوره هجمه رسانه های رقیب می گوید؛ اصلی مهم برای فضای رسانه ای کشور که به باور قدمای رسانه و البته محمد خدادی، معاون سابق مطبوعاتی، این روزها به شدت با چالش روبرو شده و نیازمند تلاش بسیار برای تحکیم باردیگر است.
خدادی در نشستی که بهمن ماه سال ۹۸ با مبحث «مرجعیت رسانه ای» برگزار شد، اخطار داده بود که «بخشی از مرجعیت رسانه از دست ما خارج شده است.»
حالا فرشاد مهدی پور با نشانه گرفتن همین اصل حیاتی برای رسانه های کشور که مدتی است تضعیف آن از جانب کارشناسان رسانه اخطار داده می شود، لازمه رسیدن به این مهم (مرجعیت رسانه) را پیروی از چارچوب و مقدماتی دانسته که البته برای نیل به آن، باید همه ابزارهای لازم و ظرفیت های موجود را به کار گرفت.
محمد خدادی بر این باور است که مهدی پور از جنس رسانه است و آشنایی خوبی با ابعاد مختلف حوزه رسانه دارد و امور محوله را به بهترین شکل ممکن اداره خواهد نمود. او که چند روزی است جای خویش را به همتای جوان تر خود داده، دو سال قبل جانشین محمد سلطانی فر (استاد ارتباطات) شد که مدیریت کوتاهی را بعد از حسین انتظامی تجربه نمود.
مراسم تودیع و معارفه معاون مطبوعاتی


منبع:

1400/07/13
11:47:25
5.0 / 5
610
تگهای خبر: ابزار , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳